Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Summer rolls

Een reactie plaatsen

Gisteren had ik alles in huis voor een snel en gezond wokgerechtje: tofu, wok groenten, rijst, soja saus, … LIMA-Tamari-sojasaus-koriander-200ml-g

Ik begon met de groenten fijn te snijden en ze te marineren.

Hiervoor gebruikte ik:

  • een halve bloemkool in kleine roosjes gesneden
  • 2 grote wortelen in reepjes
  • een halve bussel paksoi in reepjes
  • 4 fijngesnipperde lente uitjes
  • 1 fijngesnipperde rode ui
  • 2 teentjes geperste knoflook
  • wat chilipeper
  • enkele fijngehakte walnoten en cashewnoten
  • Lima sojasaus “Coriander&Wasabi” (zie foto)
  • limoensap
  • sesamzaadjes met wasabi smaak
  • wat lijnzaadolie

 

Terwijl ik stond te snijden begon ik steeds minder zin te krijgen in een warm gerecht, het was immers 30°C buiten. Bovendien had ik een paar dagen eerder deze blogpost gelezen en dacht ik dus al gauw aan de vellen rijstpapier die ik nog in de kast had liggen. De keuze was dus snel gemaakt: Spring Summer Rolls!

Ik bakte nog gauw mijn Oosters gekruide tofu reepjes in wat olijfolie, liet ze afkoelen en mengde ze onder de groenten.

l_hobbit tofu

Ik vulde 8 rolletjes in het totaal en had nog genoeg over om de groentenmengeling de dag nadien als lunch te eten.

Als sausje dacht ik ook terug aan de peanut sauce die Angela had gebruikt in haar blogpostje. Als er iets is waar ik dol op ben is het wel pindakaas, dus heb ik daarvan altijd gigantische potten in huis. Zelfs als je niet houdt van pindakaas is de kans groot dat je (zoals mijn vriend) een pindasaus toch lekker vindt.

In de keukenrobot deed ik:

  • twee eetlepels pindakaas
  • een beetje gewone sojasaus
  • een beetje agave siroop
  • wat limoensap
  • een snuifje chillipeper
  • wat curry-mango saus van Heinz (kan vervangen worden door wat curry ketchup)
  • wat water om de saus te verdunnen

306872_4022814602509_1722217627_n

Een dergelijk receptje is een geweldige manier om rauwkost te eten zonder de eeuwige sla/tomaat/komkommer combinatie. Je kan als groente verder nog gebruik maken van: paprika, broccoli, avocado, courgette, … Ook andere nootjes en zaden kunnen gebruikt worden om wat extra goede vetten toe te voegen aan je maaltijd, zoals: pompoenpitten, amandelen, lijnzaad, …

Heb je geen rijstvellen in huis kan je ook grote (Romeinse) slabladeren gebruiken.

In plaats van de Aziatische tour op te gaan kan je ook gebruik maken van (volkoren) tortilla wraps – dan gebruik je kruiden zoals komijn, koriander, chilipeper en kan je je groenten combineren met maïs en/of rode bonen.

Smakelijk!

(bronnen foto’s: http://www.bio4u.nl en http://www.biozuid.nl)

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

Reageren? Spill the beans :-)

