Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Review: De Voedselzandloper

27 reacties

Hij veroorzaakte toch wel enige heisa in voedings- en dieetkundeland. Langs alle kanten werd ik plots gebombardeerd met berichtgevingen rond de fameuze “voedselzandloper“. De berichten waren niet altijd even positief. Ook slechte reclame is reclame, zo blijkt. Met zijn 26 jaar heeft hij dat goed gedaan, Kris Verburgh, in no time had hij zijn eerste druk uitverkocht en intussen zit hij al aan de 13de druk. Omdat ik altijd wel benieuwd ben naar nieuwe “diëten” kocht ik het boek; om eens te kijken waar het allemaal om draait en het te onderwerpen aan de kritische Vitamine F3-blik. image

De insteek van Verburgh is niet zozeer vermageren, dan wel gezondheid. Hij noemt het ook niet graag “dieet”, voor hem is het een “voedingspatroon”. Als je eet volgens het boek; zou je veel minder kans hebben op ziekteszoals kanker, Alzheimer, hart- en vaatziekten, … en veel ouder worden.

Op zich een nobel doel, maar de ervaring leert mij dat de meeste mensen (helaas) toch meer gemotiveerd geraken van het getal op de weegschaal, dan van het feit of ze al dan niet gezond bezig zijn. Zo blijkt ook uit veel van de posts op het officiële voedselzandloper-forum. Daarnaast zegt hij er wel bij dat vermagereneen automatisch gevolg is van het volgen van dit dieet. HOERA! denken jullie nu 😉

De voedselzandloper geeft duidelijk weer welke gezonde voedingsmiddelen je zou moeten eten (onderaan) en welke je zou moeten mijden(bovenaan). De pijlen geven weer welke “te mijden” voedingsmiddelen je zou moeten vervangen door de gezonde voedingsmiddelen.

In het boek legt hij ook heel grondig uit waarop hij zijn aanbevelingen baseert: gefundeerde onderzoeken waaruit blijkt dat je bijvoorbeeld minder kans hebt op de ziekte van Alzheimer als je regelmatig vette vis eet (omwille van de omega 3) etc. Bovendien legt hij het uit in begrijpelijke taal – ook voor mensen die niet zo veel bezig zijn met voeding en de werking van het menselijk lichaam.

Een boel dingen uit het boek vind ik zeer goed: de welverdiende aandacht die Verburgh schenkt aan groenten en fruit, het feit dat hij duidelijk weergeeft hoe slecht geraffineerde suiker wel is, en het belang van Omega 3ten opzichte van Omega 6 (waaraan ik een aparte blogpost zal wijden).

Ik heb echter ook bezwaren bij de Voedselzandloper. Verburgh geeft redenen waarom je geen aardappelen, brood, pasta of rijst meer mag eten. Enkel havermout is toegelaten. Hier gaat hij voor mij iets te ver. Het kan misschien zijn dat hij gelijk heeft wat het lange termijn gezondheidseffect betreft. Ik weet bovendien zelf ook (door te experimenteren) dat ik minder ga wegen als ik minder graanproducten en aardappelen eet. Maar bij de haalbaarheid op grote schaal zet ik serieuze vraagtekens. De Belg is gek op zijn frietjes, allerhande pasta’s hebben ook ons landje ingepalmd en brood is nu eenmaal een typische Belgische lunch. Ze volledig schrappenvan je menu? Niet veel mensen zullen het (lang) volhouden.

Bovendien worden wetenschappelijke onderzoeken – hoe goed ze ook uitgevoerd werden – om de zoveel tijd weerlegd door nieuwe bevindingen. Hij pakt bijvoorbeeld melk en melkproducten erg hard aan; iets wat volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk is (ook daarover later meer ;-)).

Mijn aanbevelingenvoor het toepassen van De Voedselzandloper zijn dan ook de volgende:

  • eet vooral de zaken die in de onderste helft staan – dat deze het aller-gezondst zijn staat buiten kijf
  • eet inderdaad geen fastfood en blijf ver weg van geraffineerde suiker(producten)
  • beperk frietjes dan ook tot maximaal 1 keer per week
  • eet in plaats van gewone aardappelen ook af en toe zoete aardappelen
  • eet geen geraffineerde graanproducten, maar vervang ze zo veel mogelijk door volkoren producten. Bruine rijst, volkoren pasta en volkoren brood – ze zijn ontelbaar veel keren gezonder dan de “witte” producten.
  • neem, zoals Verburgh zegt, niet zomaar en onbezonnen medicatie. Probeer de oorzaak aan te pakken in plaats van de symptomen te bestrijden met allerhande pilletjes

 

Veel lees- en eetplezier!

(Bron foto: http://www.voedselzandloper.com/uploads/1/0/5/4/10540270/afbeelding.pdf)

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

27 thoughts on “Review: De Voedselzandloper

  1. haha, nu hoef ik het boek niet meer te lezen 🙂 Thx voor de tips! En idd…pasta, rijst, brood en zo meer volledig schrappen uit m’n menu…dat hou ik geen week vol 😉 Maar af en toe die dingen laten kan natuurlijk wel!

    • alles met mate hé. Het kan volgens mij geen kwaad om eens een dag geen graanproducten te eten bijvoorbeeld. Maar ze hélemaal laten houden inderdaad maar weinig mensen vol. Als je al kiest voor de volkoren variant ben je al super veel beter bezig 🙂

  2. Ik heb het ook gelezen. En wij doen idd ook de helft minder pasta, rijst, brood en aardappels. Helemaal laten is heel moeilijk, maar die havermout ’s ochtends deden wij al 😉 En als ik vis in de papillotte klaarmaak, doe ik alleen groente erbij. Gaat ook en is superlekker!

    • Ik ben ook een long time fan van havermout! Ik kook het in de zomer ook helemaal niet; gewoon laten weken in plantaardige melk, met chiazaad en fruit erbij 😉 Genieten!

  3. Mooi gedaan, deze review! Ook ik, als gewone doch buitengewoon cynische en argwanende simpele consument, heb dezelfde weg gekozen. Ik volg het boek niet slaafs, maar maak mijn eigen aanpassingen. De havermout is bij mij vaste prik geworden (met water, gedroogde en verse vruchten), melkproducten heb ik wel sterk geminderd maar niet geheel uitgebannen, pasta er helemaal uit maar één maal per week wat aardappeltjes of frietjes (wij ‘ollanders zeggen “patatjes”) vind ik toch wel fijn ook al om het géén “forbidden fruit” te laten worden.

    Mijn fruitconsumptie is wel verdrievoudigd, simpelweg omdat ik het als vervanger voor de vroegere tussendoortjes van blokjes kaas of stukken worst neem. Ik heb mezelf nu wel aangeleerd om etiketten te scannen op de vermelding “bevat koolhydraten xxx gram waarvan suikers yyy gram”. Er blijken grote verschillen te zitten zelfs tussen bijv. potten bruine bonen van het ene of het andere merk. Geldt trowens voor héél véél soorten voeding, soms zelfs voor verschillende smaken van hetzelfde merk.

    Ik eet trouwens allerlei soorten bonen, veel meer dan vroeger, met wat krokant gebakken uien (bijv. die van Conimex) en picallilly of een augurkje is het een hele maaltijd. Veel groene salades, tomaten. Veel verse vis, haalde vroeger altijd filets maar kom nu vaak thuis met hele regenboogforelletjes of verse makreeltjes – heerlijk 30 minuutjes in de oven!

    Over het algemeen is mij opgevallen dat er bij de goedkopere merken zoals de supermarkt huismerken meer suikers inzitten dan bij de A-merken. Bij bijv. Lu volkoren crackers die ik als tussendoortje meeneem naar het werk (in plaats van brood) heeft de soort met noten en zaden 3 maal zo weinig suikers als alle andere verpakkingen/smaakjes.

    Ben nu in zo’n 3 maanden afgevallen van 93 naar 83 kg en voel me prima. Ik heb eigenlijk nooit last van honger of zucht naar eten, behalve heel soms ’s avonds laat – dan ga ik maar naar bed. Ben er nu zo aan gewend dat het bijna niet meer als een dieet voelt, we eten gewoon lekker maar wel radicaal anders en ik ben een etikettenlezer geworden. In het weekend mag ik een boterhammetje voor het ontbijt van mezelf.

    Het is goed dat Kris zelf ook blijft relativeren, hij wil géén guru worden en dat trok mij juist zo aan – het is niet de zoveelste dieetmode die toeslaat maar niet vol te houden is. Dat idee heb ik hier wel, dat als je er eenmaal aan gewend bent, het normaal wordt.

    Tenslotte nog even over die havermout: ik heb het idee dat die cruciaal is. Ik heb er naa mijn ontbijt to 2, 3 uur in de middag genoeg aan waar ik vroeger om half-twaalf al trek begon te krijgen.

    • Wanneer voeding het label krijgt van “verboden” te zijn en er bestaat geen alternatief waar mensen zich goed bij voelen; krijgt men vaak de reactie dat het eens zo aanlokkelijk wordt en dat men op een dag overstag gaat. Vaak blijft het dan niet bij één dag zondigen, maar is men ineens vertrokken voor een hele week. En vaak worden dan ook alle andere gezonde principes mee overboord gegooid. Ik ben dus absoluut voorstander van de dingen niet de stempel “verboden” te geven maar de mensen wel te leren waaróm het niet geweldig is voor hen, zodat ze hopelijk verstandigere keuzes maken.

      Ik eet zelf al jarenlang havermout en het vult inderdaad enorm goed. Wat mij ook heel lang een voldaan gevoel geeft is een ontbijt met ei; meestal met een glas tomatensap en iets van gebakken groente erbij (zoals courgette).

      Goed bezig en geniet ervan!!!

  4. Pasta, rijst, aardappelen en brood zijn niet verboden volgens de voedselzandloper! Dr. Verburgh zegt enkel dat ze geminderd dienen te worden.
    In zijn boek schrijft hij zelf dat de lezer zelf beslist hoever hij hier in wil gaan.

    Zie zijn model op de website: daar staat duidelijk ‘zoveel mogelijk vervangen door’ en niet verboden: http://www.voedselzandloper.com/downloads.html.

    • Dag Jan, bedankt voor je input!
      Ik had het iets minder genuanceerd geïnterpreteerd, op de manier dat hij het schrijft vanaf p 144. En op p 151 zegt hij: “volkorenbrood of niet, het beste is gewoon geen brood te consumeren”.
      In de samenvatting op p 152 spreekt hij ook opnieuw over een ontbijt met havermout en zonder brood, en de 2 andere maaltijden zonder volkorenbrood , volkorenpasta, … Dat hij schrijft dat de lezer zelf bepaalt hoever hij hierin wil gaan; was mij ontgaan.

      Maar voilà mijn aanbeveling is dan ook: het kan met minder dan we gewend zijn, en ALS je eet kies dan voor volkoren.

  5. Pingback: Over Hulksap & Green Monsters « Vitamine F3

  6. Pingback: Recensie: Kris Verburgh - De voedselzandloper | Ranking the Books

  7. Ja wij zijn ook helemaal in de ban van de “voedselzandloper”, als je het brood, pasta en de frietjes laat staan val je uiteraard wel af en die zijn perfect te vervangen door meer groenten, een hele bloemkool met ons tweetjes met spinaziesaus erover hmmm. Visjes in de oven of bakken in een keramische pan zonder vet, heerlijk.
    ’s morgens havermoutpap, nee niet koken, gewoon laten weken in vanillesojamelk, fruit en noten erbij, zalig.
    Of een volkorenboterham met komkommers, light kaas, gedroogde tomaatjes, gewoon niet overdrijven, 2 sneetjes.

    Zo vallen wij dus wel af zonder op dieet te zijn, het is gewoon een levenswijze.
    En af en toe eten we wel pasta, maar dan geen heel pak meer, de helft is meer dan genoeg.

    Uiteraard koekjes, chips en suiker bekijken we niet eens meer, je gaat toch ook geen paperclipsen of steentjes of een usb stick opeten, misschien moet je een klik in je hoofd maken dat chips en koekjes niet echt om op te eten zijn. Als versiering op tafel ofzo.

    • LOL Rose 🙂 ik eet inderdaad geen USB sticks 🙂 ik ben voorstander van pragmatisch omgaan me eten. Een koekje nu en dan kan echt geen kwaad; maar het mag niet een dagelijkse gewoonte zijn. Fijn dat het bij jou lukt!

      Juist één kleine noot: de voedingswaarde van granen kan je niet één op één vervangen door groenten of champignons. Onmogelijk.

      Ik begrijp waarom Verburgh Seleen aanraadt als voedingssupplement; dat zit namelijk voornamelijk in graan. Er is een reden waarom dit belangrijk is; dus waarom niet gewoon wat meer graan eten dan enkel die havermout. Je geeft zelf aan dat je wel volkorenbrood eet.

      Maar het is waar dat veel mensen véél te veel graanproducten eten; en voor hen is het zeker niet slecht om het te minderen!

  8. Ik eet wel elke dag 2 sneetjes brood, of snoep een beetje pumpernickelbrood, af en toe pasta of rijst, zoals je zegt vooral pragmatisch en meer bewust met voedsel omgaan, niks is verboden, je moet gewoon beseffen wat goed voor je is en wat niet.
    Maar ik hoef ook niet te vermageren, van het moment dat ik me dik voel, schrap ik het brood en de pasta voor een paar dagen, dat werkt snel.

    Seleen zit volgens deze bron ook in vis en vlees:
    http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/seleen.aspx

    Groetjes

  9. Speltbrood is wat mij betreft een grote tip: het schijnt al het slechte van ander brood te missen! “Gezond” brood dus, wat volgens mij binnen de voedselzandloper past. Zo heb je ook speltpasta. Als je op die manier op zoek gaat naar alternatieven zijn er een heleboel dingen die gewoon kunnen blijven!

    Soja is trouwens een twijfelgeval… Ik neem liever amandelmelk of rijstmelk. Dit wordt echter in het boek helaas niet genoemd.

    • Spelt heeft inderdaad gezondheidsvoordelen! Maar spelt is wel van dezelfde soort als tarwe en bevat evengoed gluten. Als je niet allergisch bent aan gluten en geen hinder ondervindt na het eten van spelt(brood, pasta, lasagnebladen, …) –> vooral doen 🙂 wel de volkorenvariant hé 🙂

    • Soja is inderdaad twijfelachtig. Ik weet het ook nog altijd niet goed…

  10. Mooie review! 🙂 En ook de comments hieronder zijn heel leerrijk, thx everyone 🙂

  11. Pingback: Gemakkelijke en gezonde gebakjes « Vitamine F3

  12. Wat ik juist zo lastig vind: ik heb juist wat ondergewicht en heb al moeite genoeg om op gewicht te blijven. Steeds lees ik in het boek over ‘gewicht verliezen’, maar dat wil ik helemaal niet! Ik probeer wel teminderen met granen, maar het is verdraaid lastig als je die havermoutpap niet lekker vindt…

    • Marieke,
      mogelijk ga je na een tijd havermoutpap wel lusten. Anders kan ik je aanraden wafels te bakken met havermout; als je persé het boek wil volgen. En zeker ook veel peulvruchten, noten en avocado te eten.

      groetjes

  13. Wafels? Heb je daar een recept van? We hebben nu flink geminderd met de inname van brood, pasta, aardappels etc en dat gaat redelijk. Maar als je je hele leven niet anders bent gewend, is het wel even omschakelen! Ik vind het een interessant boek, vooral met al die wetenschappelijke weetjes. Maar over bijv. soja.. ik heb begrepen dat er ook onderzoeken zijn die niet zo positief daarover zijn en het is natuurlijk aan de auteur of hij deze onderzoeken aanhaalt, en dat is niet het geval. Dus ergens krijg je nog steeds geen ‘eerlijk’ beeld. Hij bepaalt wat jij leest.

  14. De koeken heb ik in de oven gebakken, in het tosti-ijzer wilde het niet zo goed. Soyamelk had ik niet dus die heb ik gemaakt met verdunde soya-yoghurt (hoe heet dat spul eigenlijk?).

    Wat we ons afvragen: die havermout eten we nu met Alpro-soya Mild&Creamy, maar dat spul kost 229 voor 750 ml. Is er een goedkoper alternatief? In melk koken brrrrrr… dan zouden we moeten gaan ontbijten met gebakken haverkoeken ofzo?

  15. Staat er in het book iets over quinoa? Ik heb ergens gelezen dat dat gezond zou zijn (gezonder dan aardappelen en granen). Het is gluttenvrij in alle geval. Iemand enig idee wat daar van wordt gezegd?

    • Hoi Sarah,
      in het boek staat nergens iets over quinoa. Ik denk wel dat het kan, want het is een pseudo-graan, eigenlijk is het een zaad. Het is inderdaad glutenvrij. Kris zelf lijkt er geen mening over te hebben, maar ik zou zeggen: gewoon proberen 😉

  16. Ja het boek gelezen,ga toch voor men speltbrood,heerlijk,en men geitenkaas.

    http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/97782-recepten-met-quinoa-ontbijt.html

    Speltcrackers zijn ook te koop.

    Alles met mate ;;–))))))
    Dit is een tip voor quinoa,ook heerlijk.

  17. ((Het nu zoeken van het ware goede voedsel lijkt mij op dit ogenblik wel op toen ik nog niet kon lezen (3 jaar), op een stoel ging staan en ongezien door onze kinderjuf met een graai in het medicijnkastje van mijn moeder op iets lekkers uit was. Dat was echter al na zeer korte termijn heel duidelijk wat allemaal helemaal niet goed was voor stoute kindertjes.))

    Waar kopen we de goede Verburgh spullen zonder toevoegingen? De voedselmaffia springt immers overal in waar plotseling veel vraag naar is. Chinese babymelkpoeder aangevuld met anti-vries was daar een scherp voorbeeld van.
    Waar koop je nu bijvoorbeeld 100% natuurlijke stevia? I
    k kon al in de AH geen soyamelk zonder suiker toevoegingen krijgen.
    Ook in de verpakte plakjes kalkoen zaten E producten.
    En mogen we wel Becel producten gebruiken? Is Becel een margarine?
    En gerookte zalm uit Noorwegen, is die oké?
    Ik weet het nu echt niet meer……
    Dank je voor de hulp.

Reageren? Spill the beans :-)

