Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Pasta met prei, peer en Roquefort

Een reactie plaatsen

Funny Confession Ecard: Wine, cheese and chocolate are my three main food groups.

Het receptje van vandaag kreeg in feite pas vorm terwijl ik al bezig was. Meestal is dat ook mijn tactiek. Ik vertrek van de basis en fantaseer bij terwijl mijn potje al staat te pruttelen.

Vandaag startte ik met prei, die nog in de koelkast lag. In de BIO-planet kocht ik er blauwe kaas bij, meer bepaald Roquefort, omdat dit nu eenmaal geweldig goed past bij prei.

Het is jammer genoeg géén magere kaas, maar het geeft heel veel smaak zonder dat je er een kilo van moet gebruiken. Als je de rest van het recept redelijk mager houdt, kan het wel.

In mijn hoofd was ik al een hartige taart aan het bakken, met walnoten, maar tegen dat ik thuis kwam had ik al een ander, veel sneller, scenario in mijn hoofd.
Het uiteindelijke resultaat smolt op mijn tong, wat een winner!

En (voor velen heel belangrijk!) klaar op 20 minuutjes.

 

Ingrediënten (voor 3 personen):

  • 3 preistengels
  • 2 lente-uitjes
  • 1 rode ui
  • 100g rucola
  • 1 peer
  • 3 eetlepels pijnboompitten
  • 100g magere bacon
  • 100g Roquefort
  • 180g volkoren spirelli
  • scheutje melk
  • 3 takjes verse tijm
  • wat olijfolie
  • peper, zout, nootmuskaat, oregano

 

Bereidingswijze:

  • snij de prei, lente uitjes en rode ui in ringen en roerbak ze in wat olijfolie, voeg er de takjes tijm aan toe en wat peper, zout en nootmuskaat en laat zachtjes gaar worden
  • kook intussen de pasta
  • bak de baconreepjes met wat oregano (vetstof hoeft niet) en doe ze bij de groenten
  • rooster de pijnboompitten in de pan van de bacon en voeg ze daarna ook toe aan de groenten
  • snij de peer in fijne schijfjes en meng deze samen met de rucola onder de andere groenten
  • giet de pasta af en meng er het scheutje melk en de Roquefort doorheen terwijl het vuur nog warm is
  • wanneer de kaas gesmolten is, doe alles samen en serveer met nog een flinke draai van de pepermolen

 

190114_4079571901406_1121225719_n

 

Variaties:

  • negeer de pasta, doe er twee eieren onder en gebruik het als vulling voor een hartige taart
  • gebruik kippenreepjes of quornreepjes in plaats van bacon
  • gebruik walnoten in plaats van pijnboompitten
  • rucola kan je ook vervangen door verse bladspinazie

 

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

Reageren? Spill the beans :-)

