Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Wraps met pompoen, chorizo en cheddar

3 reacties

Soms heb je nog wat losse ingrediënten in huis waar je niet direct raad mee weet. Ik had nog een stukje cheddar over van een Mexicaanse avond en een stukje chorizo van toen ik eens Spaanse mosselen maakte. Beiden liepen het risico in de vuilbak te belanden als ik er niet gauw iets mee deed. Er prijkte ook nog een mooie Butternut pompoen op de kast. Zolang er pompoenen in de winkel liggen heb ik namelijk altijd zo’n exemplaar in huis. Het is niet alleen één van mijn lievelingsgroenten, het is ook heel veelzijdig. Het blijft daarnaast ongelooflijk lang goed en is dus een ideale groente “voor als je anders niks in huis hebt”.

In mijn hoofd mengde ik de smaken bij elkaar en besloot dat ze zeker te combineren waren, maar ik had geen zin in weeral een pasta-gerechtje. Op zo’n moment is Google fantastisch. Typ gewoon een aantal ingrediënten in die van ver bij elkaar lijken te passen en je komt meteen op ideeën. Ik kwam hier op uit en had ongeveer alles in huis, dus ik begon al te watertanden.

Mijn getweakte versie:

tortilla met pompoen

 

Ingrediënten (voor 5 wraps – 2 personen):

  • 5 (volkoren) wraps
  • 1 kleine Butternut pompoen
  • 80g chorizo
  • 70g cheddar kaas
  • 1 rode ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 kleine rode chili peper
  • 1 klein blikje rode kidney bonen (Bonduelle heeft nu blikjes van 125g)
  • 1 theelepel gemalen komijn en 1 theelepel komijnzaadjes
  • een snuifje paprika poeder
  • een eetlepel verse koriander (of diepvries)
  • wat verse peterselie
  • peper en zout

 

Bereidingswijze:

  • snij de pompoen in de lengte doormidden en stoom deze tot hij zacht is (ongeveer een half uurtje – kan prima een dag op voorhand)
  • hak ui, knoflook en chili peper en snij de chorizo in blokjes. Bak het geheel even in een anti-aanbakpan zonder extra vetstof en laat daarna goed uitlekken op een paar velletjes keukenpapier
  • prak de kidney bonen fijn en voeg deze toe aan de chorizo (tip: trek het blikje open en knip er een paar keer in met een keukenschaar om de bonen fijn te prakken)
  • rasp de cheddar
  • hol met een lepel de pompoen uit tot je een puree bekomt en meng deze met ongeveer 1/3de van de cheddar, en de kruiden (komijn, paprika poeder, koriander, en peper en zout)
  • besmeer de helft van de wrap met de pompoenpuree en beleg met de chorizo-vulling. vouw daarna de wrap dubbel
  • leg de wraps tussen een contactgrill en bak ze ongeveer 5 à 10 minuten tot ze al gedeeltelijk warm zijn. Strooi er dan de rest van de cheddar overheen en laat deze nog even smelten

 

Ik maakte gebruik van mijn Nova contactgrill, maar het kan ook prima in een grillpan of in de oven. Zelfs op de BBQ zou je dit recept kunnen maken, gebruik dan wel een klemrooster om ze gemakkelijk om te draaien.

Chorizo en cheddar zijn redelijk vet, maar je gebruikt er niet zo veel van. Verder gebruik je voor dit recept geen andere vetstof. Doordat je de chorizo na het bakken even laat uitlekken, neem je ook al veel vet weg.

Je kan de pompoen ook in de oven garen, maar ik had een dag eerder mijn stoomkoker gebruikt om aardappelen te stomen, dus gebruikte ik meteen een extra verdieping om de pompoen voor de dag nadien alvast te stomen. Planning is everything 🙂

 

Smakelijk!

 

 

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

3 thoughts on “Wraps met pompoen, chorizo en cheddar

  1. Gebruik jij jouw stoomkoker nog voor andere zaken? Wij hebben dit niet, maar mss het overwegen waard. Ik wil het alleen niet kopen voor mijn kast nog meer te vullen 🙂

    • ik heb het een periode weinig gebruikt maar de laatste tijd gebruik ik hem terug vaak. Vooral aardappelen en groenten zijn makkelijk te stomen. Het grote voordeel is dat je veel tegelijkertijd kan stomen. Ik heb drie verdiepingen en vaak gebruik ik 1 of 2 verdiepingen om alvast iets te stomen voor de dag nadien. Als dat ding toch al op staat kan het evengoed efficiënt gebruikt worden hé 🙂

      Tegenwoordig stoom ik bijv. ook meteen een kilo aardappeltjes en dan kan je de overschot dat je niet op eet op een later moment gebruiken 🙂

      Ik heb mijne bij Aldi gekocht; voor 20eur ofzoiets 🙂

    • oh ja en je hebt redelijk weinig afwas daarvan hoor; de bakjes zijn snel terug proper.

Reageren? Spill the beans :-)

