Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Sporten: hoe begin ik er aan?

2 reacties

Je kon  hier al één en ander lezen over gezond eten, zoals receptjes en tips om snel toch iets gezond op tafel te toveren. Maar gezond leven betekent ook een portie beweging en ACTIE aan je leven toevoegen. Ik hoor echter vaak dat mensen wel zouden willen sporten, maar de stap niet durven zetten. De komende weken zal ik regelmatig tips posten voor als je wil beginnen met sporten; maar niet goed weet hoe of wat.

“Elk groot succes begon ooit met de eerste stap”

Dus je hebt besloten dat je aan sport wil gaan doen ? Dat is fantastisch, je staat al veel verder dan veel andere mensen. 🙂 Sport is gezond, dat weten we allemaal: het vermindert de kans op overgewicht, het zorgt voor stevigere botten, en het helpt aandoeningen zoals diabetes en een te hoge cholesterol op een afstand te houden. Het is zelfs goed voor je seksleven  😉
Maar welke sport wil je gaan doen? Hoe start je? Waar begin je? Enkele tips:

  • Probeer uit te zoeken wat je wil bereiken. Wil je aan je conditie werken, wil je vooral vet verbranden, of wil je een strakker lichaam? Afhankelijk van je doel is een andere sport of combinatie van sporten aangewezen.
  • Test verschillende sporten uit. Het is jammer als je je vol goeie moed aansluit bij een sportclub, om dan pas te beseffen dat het eigenlijk je ding niet is. Begin niet halsoverkop, maar neem de tijd om je te oriënteren. Veel sportgelegenheden bieden een eerste gratis proefbeurt! Hou ook dealsites zoals Groupon in het oog; soms kan je daar enkele goedkopere beurten scoren om te kijken of het je wel bevalt.
  • Zoek een workout buddy. Het is veel gemakkelijker om je goede voornemens vol te houden als je er niet alleen voor staat. Praat met je vrienden en familie en maak afspraken om samen te sporten. Blijf dit ook vooral doen wanneer je zelf gestart bent, misschien kan je hen alsnog motiveren om ook te sporten als ze horen hoe enthousiast jij bent.
  • Plan je workouts. De meest gehoorde reden waarom mensen niet sporten is dat ze geen tijd hebben. Tijd om te sporten moet je echter maken. Leg concrete momenten in je agenda vast om te kunnen sporten en plan andere activiteiten erom heen. Bang dat gebeurtenissen in de loop van de dag je plannen in de war zullen sturen? Sport voortaan ’s morgens vroeg. Laat niets of niemand je van je plannen afbrengen!
  • Investeer in goed materiaal. Welke sport je ook gaat doen, het is belangrijk dat je het juiste materiaal hebt. Voor een proefbeurt is dit uiteraard niet nodig, maar eens je werkelijk gestart ben, wil je geen blessures oplopen door het foute materiaal.
  • Hou het uitdagend. Ben je eenmaal gestart, zorg dan dat het interessant blijft door concrete doelen voor ogen te houden. Een bepaalde wedstrijd? Een bepaald gewicht dat je wil kunnen heffen? Zorg voor een uitdaging en wees blij met elke stap die je dichter zet in de richting van je doel.
  • Mix it up. Ben je iemand die een hekel heeft aan eentonigheid? Verander dan regelmatig je sport routine. Neem er een totaal andere of complementaire sport bij en wissel af. Zoek ook eens andere oorden op en sta open voor suggesties van andere sportievelingen. Eens je wat gelijkgezinde mensen ontmoet, leer je veel nieuwe dingen kennen. 
  • Verwen jezelf. De motivatie om te sporten zal groeien als je er leuke dingen aan koppelt: even in de sauna na afloop, een mooie nieuwe sport outfit, de nieuwste cd van je favoriete band op je MP3-speler,… Zorg voor kleine extraatjes die het sporten leuker maken. Probeer ook te genieten van het voldane gevoel na elke workout. Nadien voel het altijd geweldig!
  • Blijf in jezelf geloven. In het begin heb je misschien het gevoel dat het allemaal niet zal lukken en ben je geneigd op te geven. Onthoud dat je lichaam tijd nodig heeft om zich aan te passen. Die loper die jou razendsnel voorbij loopt? De kans is groot dat hij ooit ook puffend door het park sjokte. Vergelijk jezelf dan ook niet met anderen! Blijf jezelf verbeteren en weet:

Every day and in every way, things will get better, and better, and better” 🙂

 

Volgende keer: Waarom begin je niet … te lopen?

 

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

2 thoughts on “Sporten: hoe begin ik er aan?

  1. Pingback: Waarom begin je niet… te lopen? « Vitamine F3

  2. Pingback: Waarom begin je niet … te lopen? » Vitamine F3

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s