Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Risotto met champignons en gerookte makreel

5 reacties

’s Morgens als je buiten stapt zie je het en voel je het: de herfst komt eraan. Het blijft langer donker en de ochtend is een stuk frisser dan de vorige maanden. Niet iedereen is daar blij om, maar persoonlijk vind ik dat elk seizoen zijn charmes heeft. Voor de herfst ben ik vooral enthousiast over pompoenen, noten, boschampignons, pompoenen, kastanjes, oh … en zei ik al pompoenen? Verder ben ik dol op wandelen of lopen tussen de oranje en geel gekleurde bomen op een dik tapijt van knisperende gevallen blaadjes… Of de terugkeer van kaarslicht; want het is toch niet hetzelfde om te eten bij kaarslicht als het buiten nog helemaal niet donker is.

Met het volgende receptje haalde ik gisteren de herfst alvast een beetje in mijn bord.

 IMG_3645

 

Ingrediënten (voor 4 porties):

  • 125gr risottorijst
  • 2 groene paprika’s
  • 500gr champignons
  • 250gr bospaddenstoelen
  • 1 blikje erwten (200gr uitgelekt gewicht)
  • 1 rode ui
  • 200gr gerookte makreelfilet met peper
  • wat limoensap
  • 1 bouillonblokje
  • 1 eetlepel kurkuma
  • 1 eetlepel gemalen komijnpoeder
  • 1 koffielepel currypoeder
  • olijfolie

 

 

IMG_3646

 

Bereidingswijze:

  • Los het bouillonblokje op in kokend water en bereid de risotto zoals aangegeven op de verpakking (afhankelijk van het merk heb je soms meer of minder bouillon nodig)
  • Snij de groene paprika’s en de champignons in stukjes en de rode ui in halve maantjes. (Ik gebruikte gedroogde boschampignons die ik eerst liet weken, omdat de verse nog een beetje duur zijn; maar je kan natuurlijk ook verse boschampignons gebruiken of desnoods uit blik)
  • Zet de rode ui apart en sprenkel er limoensap over
  • Bak alle groenten samen met de kruiden (kurkuma, komijn en curry) behalve de rode ui in wat olijfolie
  • Haal de gerookte makreelfilets van het vel en haal het vlees een beetje uit elkaar met een vork. Verwijder eventuele graten
  • Meng de groenten met de risotto en de makreel en laat nog even doorwarmen op een zacht vuurtje, totdat de makreel warm is
  • Dien op met de rode ui er bovenop

 

Ben je zelf nog niet helemaal toe aan de herfst? Dit gerechtje kan je ook perfect koud eten op een bedje van rucola. Maak daarvoor gewoon de rijst, paprika en champignons van tevoren klaar en meng ze met de makreel en de erwten als het afgekoeld is.

 

Smakelijk!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

5 thoughts on “Risotto met champignons en gerookte makreel

  1. Dat ziet er goed uit, ik laat er wel de makreel uit 🙂

  2. Ziet er lekker uit! Heb ik weer inspiratie voor zelf hier een variant op te schrijven voor mijn blog, dankjewel 🙂

  3. Mmm, dat ziet er echt lekker uit. Ik zocht al lang een lekker receptje met makreel. Bedankt!

Reageren? Spill the beans :-)

