Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Waarom begin je niet … te fietsen?

8 reacties

Vorige week schreef ik een postje met tips om te beginnen met lopen. Ben je al begonnen?

Wordt lopen jou echter afgeraden omwille van zwakke gewrichten of loop je om een andere reden niet graag, misschien is fietsen dan wel iets voor jou?

Ikzelf kocht een koersfiets doordat ik na mijn eerste marathon het lopen een beetje beu begon te worden en nood had aan afwisseling. Ik zag het vooral als een alternatieve training waarmee ik ook mijn conditie kon onderhouden zonder de belasting van het lopen. Ik vond het ook een pluspunt dat ik eens andere oorden kon opzoeken en grotere afstanden kon afleggen om nieuwe stukjes van België te leren kennen.

Als je wil beginnen fietsen zijn heb ik een aantal tips voor je die je op weg kunnen helpen.

 

  • Koop de juiste fiets. Deze tip klinkt redelijk banaal; maar het is belangrijk dat je op voorhand jezelf goed afvraagt wat voor fiets je nu eigenlijk wil. Ben je van plan enkel op de weg te rijden of wil je juist het bos intrekken? Wil je op je koersfiets een echt koersstuur of wil je omwille van nek- of rugklachten misschien op veilig spelen met een recht stuur? Ga je klikpedalen nemen? In een goede fietsenwinkel neemt men de tijd om met jou de opties te bekijken zodat je niet met een miskoop naar huis gaat. Heb je het gevoel dat ze geen tijd voor je maken? Ga dan naar een andere winkel.

 

 

Bron: http://www.springkastelencools.be/html/gekke%20fietsen.htm

 

  • Start bescheiden. Het kan motiverend zijn om te starten met het nieuwste en beste (duurste!) model dat je kan vinden maar wees realistisch: misschien bevalt fietsen je minder als je gedacht had. Je wil niet dat je dure fiets al na een paar maanden in de garage stof staat te verzamelen. Misschien kan je eens een tijdje een fiets lenen van iemand of kan je er tweedehands eentje op de kop tikken? Een andere optie is om een heel eenvoudig model bij bijvoorbeeld Decathlon te kopen; om te ontdekken of de sport je überhaupt wel ligt. Als je nadien merkt dat je het echt graag doet kan je op dat moment nog altijd een nieuwe fiets kopen en je instapmodelletje tweedehands verkopen.

 

image

Prijs voor dit model? €299,95

Bron: http://www.decathlon.be/btwin-forme-3-id_8188895.html

 

  • Draag een helm. Altijd. Er is echt geen enkel geldig excuus waarom je geen helm zou dragen. Laat dit bericht nog eens een reminder zijn voor iedereen om in alle omstandigheden een helm te dragen!

 

Picture 105.jpg

Bron: Dillie

 

  • Overdrijf niet. Niets zo demotiverend om de eerste keer meteen te vertrekken voor een tocht van 80km om na 40km te ontdekken dat je nekpijn en zadelpijn hebt en dat je het beu bent; maar dat de kortste weg naar huis nog altijd meer dan een uur gaat duren. Geef je lichaam de tijd om te wennen aan je nieuwe sport. Conditioneel kan je het misschien aan als je rustig genoeg fietst; maar het is weer een andere houding die je lichaam niet kent en waaraan je lichaam zich dus moet aanpassen. Bouw de afstanden en de tempo’s rustig op.

 

  • Fiets niet alleen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die kunnen genieten van op hun eentje te gaan fietsen; maar vaak is het zo veel leuker om in groep te fietsen. Zeker als je nog niet lang fietst kan het leuk zijn om met een groepje mee te gaan zodat je in het wiel van je voorganger kan gaan hangen als het even wat minder gaat. Er bestaan fietsclubs en je kan ook mensen leren kennen via georganiseerde toertochten.

 

  • Zorg voor een geschikte fietsbroek. Toegegeven, rondlopen met een fietsbroek met zeemvel geeft je het gevoel dat je met een volle luier op stap bent; maar het heeft wel degelijk nut. Persoonlijk heb ik geen goede ervaring met goedkopere modellen van bijvoorbeeld Decathlon. Ik had altijd enorm veel last van mijn huid tijdens het fietsen; tot ik een duurdere fietsbroek aanschafte. Reken op een 70tal euro. Voor langere tochten is ook broekvet een optie; als je veel last hebt van een open geschuurde huid.

Born Basic Care Cream

Bron: http://www.triathlonshop.be/catalog/index.php?manufacturers_id=42

 

  • Zoek mooie routes. Ik haalde al de georganiseerde tochten aan; maar er zijn verschillende mooie routes die je kan volgen; zowel voor mountainbikes als voor koersfietsen. Sommigen zijn aangegeven met bordjes (zie http://www.fietsroute.org/) maar je kan ook gebruik maken van het fietsknooppunten netwerk. Op deze site kan je zelf een route samenstellen zodat je op voorhand weet hoe lang je tocht zal zijn. Je kan het afprinten als een smalle strook die je gemakkelijk op je fietskader kan kleven. Opgelet: de oranje stukken zijn niet geschikt voor de koersfiets; omwille van een slechte ondergrond. Heb je een fiets GPS, bezoek dan zeker www.routeyou.com eens!

 

image

 

  • Neem voldoende eten en drinken mee. Op een terrasje bijtanken met een donkere Leffe is altijd leuk; maar zorg er toch voor dat je op de fiets genoeg brandstof bij hebt. Voor lange tochten gebruik ik meestal deze koeken van Performance, bij kortere tochten volstaat het vaak van sportdrank in je drinkbus te doen. Het is een beetje uitzoeken welk merk jij graag gebruikt. Afhankelijk van je smaak kan je misschien bijvoorbeeld iets minder poeder gebruiken dan er op de verpakking is aangegeven; want vaak zijn de sportdranken enorm zoet als je de instructies op de verpakking exact volgt.

 

Bron: http://www.performanceshop.be/performance-bar.html

 

  • Verwen jezelf. Er bestaan leuke fietsgadgets waar je na een tijd eens over kan nadenken. Een gewone kilometerteller vind je al heel goedkoop en kan je bijvoorbeeld motiveren om de volgende keer dezelfde ronde sneller te fietsen. Daarnaast bestaan er ook GPS systemen voor op de fiets; gaande van een redelijk basic model tot een geavanceerd toestel waarmee je onderweg nét geen koffie kan zetten.

 

Bron: http://www.mobilewhack.com/garmin-edge-705-and-edge-605-for-cyclists/

 

  • Blijf bezig. Die fietshouding waar je in het begin aan moet wennen? Jammer genoeg moet je daar telkens opnieuw aan wennen wanneer je een hele tijd niet hebt gefietst. De eerste keren dat je terug gaat fietsen na een periode stil te liggen, kan het weer lijken alsof je nog nooit op een fiets hebt gezeten. Blijf – indien mogelijk – dus regelmatig fietsen; om niet telkens terug opnieuw die moeizame start te moeten doormaken. Ruil in de winter desnoods je wekelijkse tocht voor een spinningles of een sessie op de rollen.

 

 

  • Zoek een uitdaging. Net als bij het lopen is het enorm motiverend om een concreet doel in je agenda te schrijven. Misschien is dat voor jou zo simpel als: 100km aan één stuk kunnen fietsen. Er bestaan ook georganiseerde uitdagingen, zoals de tochten van de Lotto Cycling tour of het beklimmen van de Mont Ventoux met Sporta. Schrijf je in, stel een plan op en droom alvast van de euforie als je de finish oversteekt!

 

 

Klaar om je fietstraining een niveau hoger te tillen? Lees dan dit bericht over hoe je kan knallen op de fiets en lees nog meer nuttige tips.

ENJOY!

 

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

8 thoughts on “Waarom begin je niet … te fietsen?

  1. Ik krijg er al meteen zin in

  2. Ge moogt niet vergeten te zeggen dat je geen onderbroek mag dragen in je koersbroek. 🙂 Dat zorgt voor enorm veel irritatie. Als de dames vooraan zadelpijn hebben, dan moeten ze de tip van hun zadel enkele millimeter naar beneden (laten) zetten. Zorgt voor een enorme verbetering van het comfort. Een juiste keuze qua zadel is essentieel. Ik heb een sella italia diva (of zoiets, speciaal voor vrouwen).

    Ik zweer bij mijn assos koersbroeken, da’s echt een groot verschil. Die zalf is echt een voos gevoel in het begin (zeker als je naar je fiets stapt), maar ’t is zo zalig als je eenmaal op je fiets zit. De zalf van assos is ook hier de beste.

    De grootste fout die je kan maken is te snel te fietsen. Beter eerst traag beginnen (moeilijk, ik weet het) zelfs al kun je sneller. Maar je hebt dat nodig om je basisconditie aan te sterken. Ik ga daar nog iets over schrijven op mijn blog.

    Ah en de Ladies Fun Rides zijn ook heel tof om te doen. Mooie ritten meestal. Er is er dit jaar nog eentje in Gent (binnen twee weken denk ik).

  3. Die site van fietsnet is geweldig, ik heb daar al veel strips van geprint en op mijn fiets geplakt. In het begin waren dat korte, op termijn wat langere, meer knooppunten 🙂 Het opbouwen van afstand en het regelmatig blijven trainen is voor mij de grootste uitdaging,. Het is en blijft een zeer leuke sport met weinig kans op blessure, als je overeind blijft toch …

  4. Klikpedalen is het niet moeilijk ? Ik ben al een paar jaar aan het moutenbike en heb nog steeds geen klikkpedalen en klikschoenen stel dat je het net begint te gebruiken en je gaat tegen de vlakte en ge hebt een schedelbreuk opgelopen kan je niet gaan werken :-s, zoek nu een gps om te fietsen maar zijn zoveel keuzes in heb jij tips?

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s