Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Waarom begin je niet … met krachttraining?

6 reacties

Cardiovasculaire beweging zoals lopen en fietsen is goed voor je conditie. Je zult er ook vet mee verbranden en het is gezond voor je hart- en bloedvaten. Wat echter ook heel goed is voor zowel je gezondheid als je figuur, is krachttraining. Wees niet bang (vooral voor vrouwen) dat je er gaat uitzien als de hulk. Als het zo gemakkelijk zou zijn om kilo’s spieren te kweken? zouden er niet zo veel bodybuilders allerlei (illegale) rommel slikken/spuiten. Iemand die puur natuur blijft en aan krachttraining doet ziet er gewoon mooi en afgelijnd uit. 

 

Eerst en vooral: wat zijn de voordelen van krachttraining?

 

  • Een sneller metabolisme door een hogere spiermassa. Een gespierd lichaam verbruikt meer energie dan een minder gespierd lichaam; zelfs als je gewoon in de zetel zit.

 

  • Een mooier figuur. Wie wil dit niet? Mooie, afgelijnde spieren zorgen voor een gezonde uitstraling. Je houding wordt er bovendien ook beter door.

 

  • Een verhoogde botdichtheid. Regelmatig aan krachttraining doen zorgt ervoor dat je botten steviger zijn. Dit is vooral voor vrouwen nuttig, die anders op latere leeftijd met osteoporose te maken kunnen krijgen.

 

  • Verminderde kans op blessures. Hoe sterker je spieren, pezen en ligamenten, hoe beter ze bestand zijn tegen blessures.

 

Klinkt goed! Hoe begin ik eraan?

 

  • Je kan lid worden van een fitnessclub. Denk je bij fitnessen nog vooral aan urenlang staan zweten op een crosstrainer? Guess again. Zo’n toestel is goed om op te warmen of voor een HIIT sessie (daarover een andere keer meer); maar een eindeloze sessie op het zelfde niveau zal voor je lichaam weinig doen. Vraag raad aan een fitnessinstructeur en gebruik de toestellen voor krachttraining en/of losse gewichten. Er zijn steeds meer goedkope gyms zonder alle toeters en bellen (sauna, zwembad, groepslessen, …) waar je puur voor krachttraining kan gaan.
    Voorbeelden zijn:

 

  • Train gewoon thuis. Als je geen lidmaatschap wil betalen is het ook mogelijk om thuis te trainen. Je kan redelijk goedkoop materiaal kopen bij http://www.decathlon.be of wat dacht je van tweedehands via http://www.ebay.com of http://www.tweedehands.be?
    Extra tip: investeer niet alleen in het materiaal maar ook in een grote spiegel. Zo kan je controleren of je de oefeningen goed uitvoert. De juiste vorm van de oefeningen is ontzettend belangrijk om resultaat te boeken en om blessures te voorkomen.

 

 

 

  • Use that body! In de fitness of thuis, er zijn een boel oefeningen waarvoor je niet eens materiaal nodig hebt. Kijk daarvoor bijvoorbeeld op deze site: http://www.globalbodyweighttraining.com/basic-to-advanced/. Als je in google “body weight exercises” intypt, vind je ook oneindig veel opties.

 

 

http://leanbodyworks.com/bodyweight-workouts-the-easiest-path-to-six-pack-abs/

 

  • Volg een groepsles. Heb je toch een lidmaatschap bij een gym en houd je wel van de sfeer van een groepsles, kan ik “Bodypump” aanbevelen. Dit is een uur lang met z’n allen oefeningen doen op opzwepende muziek. Voor de les begint, verzamel je een aantal attributen zoals een matje, een step, gewichten en een lange stang om gewichten aan te hangen. Ieder kan op die manier de getoonde oefeningen uitvoeren met het gewicht waar hij/zij zich comfortabel mee voelt.
    Heb je al wat spiermassa? Pile on the pounds! Ben je een beginner of bang voor blessures? Doe het rustig aan Deze dame deed tot de voorlaatste week van haar zwangerschap nog mee met Bodypump lessen! Het voordeel is dat je meestal een aantal weken opbouwt naar een bepaalde routine, zodat je na een tijd weet welke oefeningen nog gaan volgen en je daarop kan anticiperen om je gewichten aan te passen.

 

http://twistedrunning.wordpress.com/2012/07/15/cross-training-body-pump/

 

  • Ook de nieuwe hype “Crossfit” is een optie. Dit is eigenlijk een soort combinatie van krachttraining en cardio. Bij Spunky Mindfood kan je een uitgebreid verslag over Crossfit lezen. Crossfit kan je momenteel volgen in Antwerpen, Leuven, Brussel, Gent, …  en er zullen zeker locaties bij komen.

 

Ok! Dit zie ik zitten! Hoe hou ik het vol?

 

  • Volg een schema. Of je nu thuis traint of in een gym; voor beginners is het nuttig een schema te volgen. Zo weet je dat je gericht bezig bent. In veel fitnesscentra kan je een schema krijgen; maar je vindt ook talloze schema’s op internet en in boeken.

 

 

  • Wissel vaak genoeg af. Nadat je een tijdje een schema hebt gevolgd, loop je het risico dat je spieren hieraan beginnen te wennen en je minder vooruitgang begint te boeken. Blijf dus niet maandenlang het zelfde doen maar geniet van het experimenteren. Dit is een geweldige site om inspiratie op te doen: http://www.stumptuous.com/. Ook deze is erg leuk: http://fitvillains.tumblr.com/, zij post regelmatig “unleash the beast” workouts met moves die je serieus aan het werk zetten.

 

 

http://fitvillains.tumblr.com/post/30905538984/unleash-the-beast-3-sweat-revenge-intense-1000-rep

 

  • Schrijf op wat je gedaan hebt. Het is een enorme opsteker als je opschrijft welke gewichten je bij elke oefening gebruikte en na een paar weken merkt dat je alweer meer gewicht kan heffen. Stel dat je toch ergens geblesseerd geraakt kan je misschien aan de hand van je notities achterhalen wat er mis is gelopen om te voorkomen dat je dezelfde fout maakt (een bepaald lichaamsdeel overbelast bijvoorbeeld).

 

Are you ready to get lean and fit?

 

http://www.dietsinreview.com/diet_column/07/five-reasons-women-should-lift-weights/

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

6 thoughts on “Waarom begin je niet … met krachttraining?

  1. Zal inderdaad wel kloppen. Helaas kan ik het door lichamelijke problemen niet.

  2. oké, die klimmuur in de gang….great idea! Ga ik hier thuis eens voorstellen 🙂 (en ik hoef dus idd geen capcha te typen om te reageren :-))

  3. Pingback: Review: Stacker-2 producten « Vitamine F3

  4. Pingback: Review: Stacker-2 producten » Vitamine F3

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s