Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Pittige soep met wortelen en linzen

6 reacties

Linzen … Het is zoiets, waarvan ik weet dat het gezond is (en ook nog eens spotgoedkoop), maar dat ik toch zelden klaarmaak. Ik weet vaak niet goed wat er mee gedaan; gewoon platkoken vind ik te smakeloos. Mijn linzen eindigen dan ook vaak in een pittig gerecht met een Indisch tintje en vandaag is het niet anders. Deze soep zal je lekker opwarmen, wat we wel kunnen gebruiken met het gure herfstweer dat eraan komt! Lekker met een paar sneden geroosterd volkorenbrood.

 

wortelsoep

 

Ingrediënten (voor een gigantische ketel soep): wortelsoep2

  • 3 rode uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 kleine rode chilipepertjes
  • 2 cm verse gember
  • olijfolie
  • een kilo wortelen
  • 100 g gedroogde blonde linzen
  • 3 liter water
  • 2 bouillonblokjes
  • 2 eetlepels currypoeder
  • wat takjes verse peterselie

 

Bereidingswijze:

  1. Snij de uien, knoflook, chilipepertjes (zonder zaden!) en de gember  in stukken en fruit deze aan in wat olijfolie
  2. Snij de wortelen in stukken en doe ze samen met de linzen in de pan
  3. Voeg het water, de bouillonblokjes en de curry toe en laat het geheel een half uur goed doorkoken
  4. Mix de soep en dien op met wat verse peterselie

 

Tip: als je niet zeker bent van de pepertjes kan je het tweede pepertje pas (deels) toevoegen als je de soep gemixt hebt, nadat je hebt geproefd hoe pikant je de soep wil.

Smakelijk!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

6 thoughts on “Pittige soep met wortelen en linzen

  1. Linzen zijn voor mij ook nog onbekend, ik weet ook niet wat ik er mee kan doen, dus bij deze, weeral iets bijgeleerd.

  2. Ik ben juist dol op linzen! Peulvruchten staat hier regelmatig op het menu 🙂 Vaak niet ‘alleen’ maar ergens doorheen. Bijvoorbeeld linzen in de curry ‘tikka masala’, bruine bonen in de risotto en in (stamp)potjes. Op mijn blog zul je vast wat linzen – en peulvruchteninspiratie opdoen.
    Weinig calorieën, maar geven wel een verzadigd gevoel. Ideaal!

    • Ik maak ook soms Dahl, en heb ook wel eens linzenburgers gemaakt. Maar verder stopt mijn kennis van linzen. Ga eens wat meer experimenteren 🙂

      • Linzenburgers heb ik dan weer nooit gemaakt, maar is inderdaad een goed idee. Misschien ook eens op het menu zetten 🙂
        Als ik een recept vind of maak waar ik erg enthousiast over ben, zal ik het laten weten!

  3. Ik heb hier een echtgenoot die nu en dan de linzen verstopt bij iets anders in het eten, dus ik krijg het wel binnen 😉

Reageren? Spill the beans :-)

