Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

5 tips voor je eerste marathon

1 reactie

Dus, je hebt besloten dat je een marathon wil lopen? Schitterend! Veel succes! Hier vind je 5 tips voor je eerste marathon:

1. Laat je gezondheid checken

De meeste mensen zullen wel in staat zijn om zonder problemen een marathon te lopen; op voorwaarde dat ze goed getraind hebben. Het vergt echter toch wel een serieuze inspanning van je lichaam, dus laat op tijd en stond een check-up doen! Je kan ook een speciale inspanningstestlaten uitvoeren, zodat je op de juiste hartslag kan trainen.

 

1344688362924_3483467

 

2. Zoek jouw ideale eerste marathon 

Sommige mensen houden ervan om helemaal alleen in een bos hun eerste marathon te lopen, maar er is toch veel te zeggen voor een marathon met veel ambiance. Kies voor je eerste marathon dus best eentje waar er veel deelnemers zijn, zodat je niet helemaal alleen loopt. Als er veel deelnemers zijn, is er meestal ook veel sfeer. Leuke supporters zijn priceless!!

Eindhoven en Luxemburg scoorden bij mij op dat vlak héél goed: overal muziek, massa’s supporters, supervriendelijke vrijwilligers aan de bevoorradingsposten, … Iedereen riep er je naam (die op je borstnummer stond); ook al kenden ze je van haar, noch pluim. De marathon van Antwerpen daarentegen vond ik verschrikkelijk saai: er was nauwelijks randanimatie en de weinige supporters die er stonden, negeerden alle lopers die ze niet kenden.

Ga via google op zoek naar verslagen van bloggers die de marathon, die jij op het oog hebt, al eens liepen. Daar kan je heel veel uit afleiden.

 The-best-cheering-sign_thumb

3. Kies de juiste outfit

Het klinkt banaal, maar tijdens de marathon wil je het niet te koud of juist veel te warm hebben. Probeer te onthouden, wat je droeg bij vergelijkbare weersomstandigheden. Wees ook zeker dat je shirtje niet omhoog kruipt en dat je broek en je sokken niet afzakken. Draag dan ook NOOIT nieuwe kledij op de dag van de wedstrijd, waarmee je nog nooit gelopen hebt. Ook niet met de T-shirt van de wedstrijd zelf. Het zal je maar gebeuren, dat er ergens in je nieuwe shirt een lastig naadje zit, dat er voor zorgt dat je huid na 4 uur lopen volledig open geschuurd is.

 

2339304274_e86d31743b

 

4. Voorzie de juiste brandstof

Tijdens de marathon ga je onvermijdelijk energie moeten innemen. Je lichaam verbruikt eerst de suikersdie zitten opgeslagen in je bloed, je spieren en je lever; maar daarna heb je opnieuw suikers nodig. Op je vetreserve verder lopen kan, maar aangenaam gaat dat niet voelen! Test op voorhand (tijdens je trainingen) uit welk voedsel je best verdraagt tijdens het lopen. Hoe ga je je fuel meenemen?. Ga je lopen met een Camelbak? Een drankgordel met een extra zakje voor je repen of gelletjes? Heb je supporters die je onderweg van de nodige bevoorrading gaan voorzien?

Bij veel marathons kan je de dag voordien of ‘s morgens “personal drinks” afgeven. Zo had ik tijdens mijn vorige marathons een aantal flesjes water voorzien, waaraan ik een Squeezy gelletje had vastgemaakt met een elastiekje. ‘s Morgens kon ik deze in een aantal bakken gaan klaarzetten, welke vervolgens werden gebracht naar km 10, 20 en 30. Zo kon ik tijdens de wedstrijd uitkijken naar mijn eigen bevoorrading. Met behulp van een vlagje met mijn startnummer dat ik eraan vast had gemaakt, wisten de vrijwilligers dat het mijn drankje was en reikten ze het me al aan, van zodra ik in zicht was.

Neem tijdens de wedstrijd niet zomaar eender wat aan van de vrijwilligers. Sinaasappelstukjes, banaan, AA drink, … De verleiding kan groot zijn, maar als je niet zeker bent dat je maag het verdraagt tijdens het lopen, blijf er dan best af. Ik ben gezegend met een stalen maag, maar toen ik eens AA drink nam op kilometer 7 van een 10K, was ik nadien héél blij dat ik nog “maar” drie kilometer moest… en niet nog 30.

Zorg er daarnaast voor dat je genoeg drinkt en voldoende koolhydraten eet de laatste dagen vóór de marathon (pasta party!). Drink enkele dagen van tevoren geen alcohol meer.

Lees ook eens deze post: http://www.spunkymindfood.be/food/lezersvraag-wat-moet-ik-eten-op-de-dag-van-de-wedstrijd/

 

squeezy_012

5. Immodium is your friend

Last van gevoelige darmen? Rammelende darmen van de zenuwen? Neem de dag van de marathon ‘s morgens bij het ontbijt een Immodium. Het is een echte life-saver. Zo niet, hou de Dixies in de gaten…

runners best friend

Bronnen foto’s:

http://www.someecards.com/usercards/viewcard/MjAxMi1iZTg3ZmRmMzQ3NWIwY2E1

http://weheartit.com/from/lefunny.net

http://justyouraveragejoggler.com/2009/08/top-10-craziest-stunt-marathon-runners/

http://www.ultrarunshop.com/en/squeezy-energy-gel.html

http://www.zazzle.com/runners_best_friend_poster-228951432349481584

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

One thought on “5 tips voor je eerste marathon

  1. I always spent my half an hour to read this webpage’s posts everyday along with a cup of coffee.

Reageren? Spill the beans :-)

