Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

November core challenge: planking!

14 reacties

Als er één onderdeel is van je lichaam dat je absoluut moet verstevigen is het je core.

Pilates adepts wisten dit al lang, maar meer en meer begint het duidelijk te worden dat heel veel afhangt van hoe sterk je romp is. Het gaat dan niet enkel over de zogenaamde “six pack”, maar ook de rugspieren, de dwarse buikspieren en de bekenbodemspieren maken onderdeel uit van je core. Tijdens bijna alle sporten (lopen, wandelen, zwemmen, gewichtheffen ,…) gebruik je deze spieren. Maar ook tijdens alledaagse dingen zoals rechtop zitten, boodschappen doen, zaken uit de auto halen, je baby optillen, … worden deze spieren aan het werk gezet. Heb je echter een zwakke core, is de kans groter dat je rugklachten ondervindt.

Een van de beste oefeningen om de core te verstevigen is de plank.

http://www.roadrunnergirl.com/2012/06/new-pr-plank-day-and-ab-challenge-week.html

Tijdens deze oefening zet je bijna heel je lichaam aan het werk. Hoe harder je je lichaam opspant, hoe beter. Ook je bilspieren worden op deze manier getraind; maar vooral de core krijgt het zwaar te verduren.

Hoe lang kan jij de plank momenteel aanhouden? 20 seconden? 40 seconden? 3 minuten? Het zegt enerzijds heel veel over je core strength, maar ook over je wilskracht. Het volhouden van deze oefening is namelijk ook grotendeels mentaal.

Ik persoonlijk begin momenteel de plank na ongeveer 1 minuut dik beu te worden. Het wordt zwaar, ik begin te trillen en dan stop ik altijd.

Voor de maand november wil ik daarom een extra plank challenge in het leven roepen (los van mijn Body-For-Life challenge).  Tegen eind november wil ik de plank 5 minuten lang kunnen volhouden. Dat is lang (op die tijd kan ik meer dan een kilometer lopen), maar het is zeker doenbaar!

Elke dag wil ik 2 keer minstens 1 minuut planken. Er bestaan allerlei variaties (zijwaartse plank, steunen op de handen in plaats van de onderarmen, ) … die ik ook af en toe ga invoeren om af te wisselen.

Ik daag iedereen uit om mee te doen!

Het is echt een challenge die iedereen aankan: kies een doel en werk er naartoe. Je hebt er niets voor nodig; behalve een beetje wilskracht! Hou me met #F3plankchallenge op de hoogte via Twitter!

Waarom zou je het niet doen?

Hier vind je alvast tips om de plank oefening beter te kunnen, zelfs als je het nu echt helemaal niet kan!

 

Work that core, happy planking!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

14 thoughts on “November core challenge: planking!

  1. Dat zijn inderdaad van die eenvoudige (en na een minuut saaie) maar o zo doeltreffende oefeningen ! Succes ermee !

  2. Succes .. ook eens proberen.

  3. 1min55`…. straf seg, ik dacht dat ik het langer zou volhouden

  4. 🙂 Hmm geen idee hoe lang ik het kan! Ik ga het proberen te doen… maar moet er natuurlijk wel aan denken :p

  5. OMG ik kom tot 1:20…. goede uitdaging!! I’m in. Zet iets lager in: 3,5 minuut ga ik voor.

  6. Pingback: Body for life – The Challenge « Astaria – Carmen

  7. Ik heb op mijn tablet een app gezet waarin een serie buikspieroefeningen staan. 10 verschillende oefeningen, telkens 1 min. Deze planking staat er als laatste op en inderdaad het is zwaarder dan je denkt. Leuke site trouwens.

Reageren? Spill the beans :-)

