Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Body for life: resultaten na 4 weken

13 reacties

De eerste 4 weken van de Body for life challenge zitten er alweer op. Wat gaat dat snel! Op de weegschaal is er ongeveer 1.5kg af, maar daar doen we het niet echt voor. In mijn lichaam vertaalt zich dat in kleine extra lijntjes hier en daar. Spiertjes die er vroeger niet waren. Of die je niet zag zitten omdat ze verborgen zaten onder een zacht vetlaagje. Na 4 weken zijn de uiterlijke resultaten natuurlijk nog niet spectaculair, daarvoor is de periode te kort. Inwendig is er toch al het één en ander veranderd.

Zo heb ik dankzij de frequente, maar kleine porties geleerd om met véél minder eten toe te komen. Ik word er nu zelfs fysiek onpasselijk van om grote hoeveelheden te eten. Voor mij al een gigantisch succes op zich, want ik ben (was?) een veelvraat. Eten moest volumineus zijn, anders wat ik niet tevreden. Ik heb het dan ook helemaal niet moeilijk om het eetplan vol te houden.

Daarnaast ervaar ik ook een ongelooflijk voordeel van die ene “cheat day” of “free day” per week, waar je niet zo nauw naar je eten moet kijken en eens mag eten waar je zin in hebt. Het maakt dat ik heel de week volhoud om van zoetigheden af te blijven, omdat ik weet: zaterdag mag het. Dat glaasje wijn? Zaterdag! Die zin in een Kinderbueno? Zaterdag! (Al was die zin tegen zaterdag al weer over en heb ik hem uiteindelijk nooit gegeten). Het werkt voor mij geweldig goed!

In de fitness kan ik steeds zwaardere gewichten nemen. Dat is een enorme opsteker. Ik voel dat ik meer kracht ontwikkel. Ik ben krachttraining dan ook super leuk beginnen vinden. Ik krijg zelfs spijt dat ik er niet véél eerder mee begonnen ben. Waarom ben ik toch al die jaren blijven vasthouden aan die uuuren cardio? Het feit dat ik een concreet schema volg, doet wel veel. Ik modder niet zomaar wat aan, wat ik vroeger wel deed als ik me toch eens aan de losse gewichten waagde.

De liefde voor het sporten is in alle hevigheid terug. Ook dat heb ik grotendeels te danken aan het vaste stramien van het programma. Op dagen dat ik eigenlijk geen tijd heb om te sporten, omdat ik meteen na het werk naar school moet en pas om 22u thuis ben, zet ik mijn wekker om 5u25 zodat ik toch mijn HIIT gedaan krijg. Het duurt tenslotte maar 20 minuten. Eerlijk is eerlijk: wie heeft géén 20min over op een dag? Als dat betekent dat ik er mijn wekker voor om 5u25 moet zetten, is het maar zo. Nadien ben ik eens zo blij dat ik het gedaan heb! “Boy, I really regret that workout”, said no one. Ever.

Verder draait onze wasmachine ook op volle toeren, met nog een triatleet erbij leven we in dit huishouden bijna evenveel in onze sportkledij dan in gewone kledij! De armspieren worden vervolgens dus weer opnieuw getraind, om al die spullen op het wasrek te hangen.

 

  • Aantal kilo verloren: 1.5
  • Aantal workouts gemist: 0
  • Aantal cheat days: 4 (elke week 1)
  • Aantal keer blij geweest dat ik hiermee begonnen ben: ontelbaar

 

Op naar de volgende 8!

Bij gebrek aan daglicht vandaag, trekken de foto’s op niet veel. Hier en daar lijkt er toch al iets veranderd te zijn.

 

voorkant 4weken vs begin

Toch wel ieniemieni buikspiertjes on the way! (Hoofd afgehakt, wegens het trekken van een rare smoel)

 

achterkant 4weken vs begin 

Bespeur ik daar triceps?

 

zijkant 4weken vs begin

Hier is niet echt iets te zien, vind ik.

 

biceps

Poging tot biceps!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

13 thoughts on “Body for life: resultaten na 4 weken

  1. Wow, op je heupen is er toch wel wat af hé?! Nicely done!!

  2. Ahhh de lijntjes! Leuk hé, ik begon die ook te zien na een jaartje pilates en krachttraining (al ben ik niet zo’n schema-volhoud-mens). Mijn grote trots zijn mijn schouders en schuine buikspieren, daarvan is de “toning” echt zichtbaar.

    De meest drastische vooruitgang heb ik gemaakt op een paar weken tijd vorig jaar, toen ik gek genoeg was om elke dag voor twee weken aan een stuk de “Insanity” workout van Shaun T. te doen (van Beachbody) – een uur lang, van het type waarbij je op de grond ligt te sterven en die kerel doodleuk zegt “so now we’ve done the warm-up, let’s get down to business”. Madness! 😀 Toen toch maar overgeschakeld op de occasionele HIIT sessie met de lieftallige Zuzka, tien minuten is wel voldoende per dag…

  3. Je bent een gezonde inspiratie-bron Jessica!! Ik geef volmondig toe (en ‘volmondig’ mag je letterlijk nemen: met koekjes en snoepjes en andere ongezonde suikers en zo 🙂 ): voorlopig lees ik vanuit mijn luie zetel/bed/bureaustoel mee… Maar hoe meer ik lees en zie, hoe meer het begint te kriebelen. Wie weet wordt er hier ooit nog wel eens écht aan sport gedaan. Wie weet. Ooit… Intussen blijf ik nog even héél erg bewonderend lezen hoe jij dat allemaal doet!

  4. Pffff.. ik ben zo jaloers… Ik geraak nooit meer buiten om te sporten. Sedert dochter kom ik er gewoon niet meer aan. Echt erg! ’s Avonds veel te laat thuis en dan nog een gans gedoe om alles hier rond te krijgen. Dochter dan om 20u in bed en dan moeten wij nog eten… En om na 21u nog te gaan sporten… Dat zal dus niet meer lukken. Eens verhuist koop ik me een home trainer. Echt, zodat ik weer mijn dagelijkse kilometerkes kan lopen. Jammer genoeg heb ik er nu geen plaats voor… anders was dat ding er al veel langer gekomen.

    • Isabelle, 1 woord: krachttraining! Koop u een aantal gewichten bij Decathlon. Geen van 1kg, uw sjakosj weegt meer. Koop een set waarbij je kan bijhangen zodat je het steeds zwaarder kan maken, 2 tot 7kg om te starten… Vóór dit programma ging ik uuuuren per week lopen. Mijn lichaam leek alleen maar wobbeliger te worden. Nu 4 weken krachttraining (en héél netjes eten) en heel mijn lichaam begint te veranderen! De krachttraining van dit programma duurt maar een goed half uur. Drie keer per week… Kom op!

  5. You go girl! Heel knap hoor!

  6. Ik moest zelfs een beetje lachen, het is precies of je op de rechtse foto onder de zonnebank hebt gelegen.

Reageren? Spill the beans :-)

