Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Vetten: waarom je er niet zo bang van moet zijn

4 reacties

Heel veel mensen zijn bang van vet in hun voeding. Vooral vrouwen die (constant) op dieet zijn, kiezen consequent voor alles wat mager is. Ze pocheren hun vis, stomen hun groenten, grillen hun vlees… Geen spatje boter of olie komt eraan te pas. Avocado en noten eten ze nooit, want het bevat te veel vet. Gezond, zou je denken? Fout! Vet hebben we wel degelijk nodig! Meer nog, 30 à 35% van de energie die je dagelijks inneemt zou afkomstig moeten zijn van vet!

 

Bron

 

We kennen allemaal de meest voor de hand liggende rol van vet in ons lichaam: het isolerende speklaagje dat ons warm houdt! Dat is hetgene wat we allemaal graag zouden laten verdwijnen (of toch verminderen). Maar vetzuren doen nog heel andere dingen in ons lichaam: ze zorgen onder andere voor transport en opslag van vetoplosbare vitamines, alle cellen van ons lichaam bevatten vet in hun celmembraan en sommige hormonen zijn opgebouwd uit vetzuren. Te weinig vet eten is dus helemaal niet zo gezond!

De vetoplosbare vitamines, dat zijn vitamine A, D, E en K:

 

  • Vitamine A of Retinol is vooral belangrijk voor de ogen en beschermt de huid ook tegen uitdroging. Het zit voornamelijk in dierlijke voedingsmiddelen zoals lever, vis, melk, kaas en eieren. Er bestaat ook nog bèta-caroteen (vooral in groenten en vruchten), wat in het lichaam wel wordt omgezet in Retinol. Deze omvorming verloopt niet zo efficiënt, je moet er dus veel van innemen om voldoende Retinol op te nemen.
  • Vitamine D is belangrijk bij de calcium-huishouding in je lichaam. Het is een vitamine die door ons lichaam wordt aangemaakt als we in de zon komen, maar ze zit ook in dierlijke producten, zoals vette vis, melk en melkproducten en boter.
  • Vitamine E is dan weer een typische anti-oxidant, ze beschermt de celmembranen van rode bloedcellen, hart en longen. Daarnaast bevordert ze ook de opname van vitamine A in de darm. Vitamine E zit voornamelijk in plantaardige olieën.
  • Vitamine K is belangrijk bij de bloedstolling en daarnaast voor de botontwikkeling. Ze zit in groene bladgroenten, kool, eierdooier, lever en vruchten.

 

Vermits deze vitamines worden opgelost in vet en zo worden opgenomen in ons lichaam, spreekt het voor zich dat we tekorten kunnen ontwikkelen als we te weinig vet eten!

 

Daarnaast zijn er ook nog de essentiële vetzuren. Essentieel wil zeggen dat ons lichaam ze niet zelf kan aanmaken en dat we ze dus moeten innemen in onze voeding. Het gaat daarbij om linolzuur en linoleenzuur. Ons lichaam zelf gaat deze omvormen tot arachidonzuur, eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur. Lange namen voor een bepaalde vorm die ons lichaam nodig heeft. Het zijn deze vetzuren die de “goede” cholesterol in ons bloed verhogen, die het risico op hart- en vaatzieken verminderen en die zelfs de bloeddruk verlagen. Deze treffen we onder andere aan in vette vis (zalm, makree, haring, sardines) en in noten, zaden en pitten en hun olieën. Om voldoende van deze essentiële vetzuren in te nemen, wordt het aangeraden om twee keer per week vette vis te eten. Vegetariërs halen deze grotendeels uit noten, zaden en pitten.

Wees dus niet zo bang van vetten en durf ze te eten! Avocado, eierdooier, vette vis, noten, … We hebben het nodig! Degene in frietjes en chips? Die hebben we (helaas) niet nodig (maar dat wil niet zeggen dat je ze nooit meer mag eten).

 

Volgende week gaan we de essentiële vetzuren meer in detail bestuderen: omega 3, omega 6, omega wat?

 

Smakelijk!

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

4 thoughts on “Vetten: waarom je er niet zo bang van moet zijn

  1. Weer een heldere uitleg! Jammer genoeg eet ik liever de vetten van frietjes en chips dan van noten en advocado’s.

  2. Het gaat zelfs verder : wie geen vetten eet, gaat dood! (Bron : cursus bio-organische chemie van Mevrouw De Wulf – KaHo Sint-Lieven)

  3. Mmm vetten: het originele comfort food! Je wordt er gelukkig (niet dik) van!

    PS: Voor een stevige brok info over vetten kan ik iedereen “know your fats” van experte Mary Enig (ph.d) aanraden. http://www.amazon.com/Know-Your-Fats-Understanding-Cholesterol/dp/0967812607

  4. Pingback: Omega 3, omega 6, omega wat? « Vitamine F3

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s