Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Lasagne voor luie koks

4 reacties

Menig Italiaanse kok zal mij voortaan scheef bekijken. Gelukkig ken ik weinig Italianen. Laat staan Italiaanse koks. Deze luie versie van een lasagne is waarschijnlijk helemaal niet hoe je een lasagne hoort te maken. Het is ook niet hoe ik hem altijd maak. Het is wel een versie die ontstond toen ik weinig zin had om lang in de keuken te staan en op zoek was naar zo ongeveer het eenvoudigste recept voor een lasagne dat niet als volgt gaat:

“Verwarm de oven voor op 180°C. Haal de diepvrieslasagne uit de verpakking en zet hem gedurende 40min in de oven”.

Uiteraard is deze lasagne ook veel gezonder, wat had je verwacht?

 IMG_3847

De lasagne was letterlijk op 15 minuten in elkaar gebokst (zélfs met het nemen van tussenstap fotootjes). Daarna stond hij nog een uurtje in de oven, maar tijdens dat uurtje kan je weer andere nuttige dingen gaan doen. Time management!

Ingrediënten voor 2 grote eters:

  • 1 grote aubergine
  • 1 pot spaghettisaus (van ongeveer 500g)
  • 100ml lichte room (bijvoorbeeld Alpro soya light)
  • 3 La Vache Qui Rit light kaasjes
  • 250g champignons in schijfjes (wees extra lui en gebruik gerust champignons uit blik, wel goed afgieten!)
  • 200g kippengehakt
  • 6 (volkoren) lasagne vellen
  • Kruiden naar believen: look, chilipeper, oregano, basilicum, peper, zout…

 

lasagne collage

 

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180°C
  2. Snij de aubergine in plakken (best nog dunner dan op mijn foto)
  3. Warm de room op, smelt er de La Vache Qui Rit kaasjes in en voeg er de champignons aan toe. Kruid met peper en zout.
  4. Meng het gehakt met oregano en look
  5. Doe in een ovenschotel afwisselend spaghettisaus, de aubergine schijfjes, wat (rauw) gehakt, lasagnevellen, en wat kaassaus.
    Strooi naar hartelust met je kruiden tijdens het maken van je luie lasagne. Dit is de enige stap waarbij je niet lui mag zijn!
    Zorg ervoor dat je alles goed aanduwt en dat je lasagnevellen goed omgeven zijn door saus, zodat ze goed zacht zullen worden.
    Eindig met de kaassaus.
  6. Zet het geheel gedurende ongeveer 1 uur in de oven

 

Variaties:

  • Lust je geen aubergines? Gebruik andere groenten!
  • Heb je andere kaas in huis? Gebruik die maar!
  • Veggies maken deze natuurlijk met seitangehakt of quorngehakt
  • Ben je nog nooit ZO lui geweest, kies dan tenminste voor de relatief gezonde Volkoren lasagne van Come a casa (zie ook http://www.foodinaction.com/nl/come-casa-volkorenlasagne/):

Terbeke-volkoren-lasaA9832

Bron 

 

 

SMAKELIJK!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

4 thoughts on “Lasagne voor luie koks

  1. Ik heb ooit Italiaanse kookles gevolgd en sindsdien maak ik zelf mijn lasagne. Al moet ik het zelf zeggen, hij smaakt altijd zeer goed en ik ben niet de enigste die dat zegt. 🙂 Het is alweer lang geleden dat ik het nog gemaakt heb en daarom heb ik altijd come a casa’s in voorraad liggen. Ook wel lekker.

  2. Ik maak mijn lasagna altijd met spinazie/hesp/kaas/spagettisaus/worteltjes/paprika/champignons.
    Een stevige lasagna die je kan snijden en die niet druipt van de saus, maar toch lekker smeuïg.
    Heb onlangs een eerste keer een stukje klaargemaakt lasagna van bij de slager meegebracht voor mijn zoon. Toen kreeg ik nóg meer complimenten over mijn eigen lasagna 🙂

Reageren? Spill the beans :-)

