Vitamine F3

Food – Fitness – Fun


4 reacties

2013 – Mijn goede voornemens!

Aaaah bijna 1 januari, typisch de periode van de goede voornemens! Ik zelf ben ook wel fan van die frisse start. Het is “maar een datum” en toch heeft het wel iets.

https://i2.wp.com/lifestyle.inquirer.net/files/2011/12/t1227mitch_feat2_1.jpg

Bron

De afgelopen weken stonden hier in het teken van: ziek zijn (helaas), feesten en studeren. Vooral véél studeren eigenlijk! Binnen enkele weken beginnen namelijk mijn examens en ik sta er goed voor, dus ik ga ze redelijk relax tegemoet.Wie had dit enkele jaren geleden gedacht? Ik, de eeuwige uitsteller, heb al wéken voor de start van de examens alle vakken goed doorgenomen, onderlijnd, samengevat, herhaald, … De wonderen zijn de wereld nog niet uit!  Mijn goede voornemen op studievlak is dus: blijven verder doen zoals ik bezig ben.

De ziekte is eindelijk over en ik ging al terug een aantal keer trainen. Door de feesten en het studeren ligt de frequentie nog niet helemaal waar ik het zou willen, maar daar komt hopelijk weldra verandering in. Mijn Body-for-life challenge werd dus serieus in de war gestuurd, maar ik heb het niet aan mijn hart laten komen. Na Nieuwjaar start ik gewoon een nieuwe challenge van 12 weken! De eerste 6 weken die ik volgens heb boekje heb kunnen afwerken, hebben een goede basis gelegd. Het heet dan ook Body-for life en niet Body-for-12-weeks hé! Ik wil de focus nog meer leggen op trainen met zware gewichten, want ik merk dat ik soms niet ver genoeg durf te gaan. Het goede voornemen dat ik dus meeneem naar de fitness is “embrace the heavy weights”!

Een derde gebied waarin ik enkele voornemens maak is het lopen. Eigenlijk zijn het eerder uitdagingen, welke ik alleen tot een goed einde ga kunnen brengen ALS ik mijn goede voornemen om véél te lopen kan volhouden. Op Facebook lanceren mijn loopvriendjes regelmatig oproepjes om de éne of de andere wedstrijd mee te doen. Het zijn vooral de trails die enorm populair zijn. Zelf ben ik ook helemaal gewonnen voor de trailwedstrijden en zit ik dus verlekkerd te kijken naar al die leuke events. Na mijn accidentje tijdens de trail La Porte Des Ardennes; heb ik echter een beetje schrik gekregen om in mei het ja-woord op krukken te moeten geven. Geef toe, zo’n vuile gips past niet echt mooi bij een trouwkleed hé? Ik zeg dus al enkele weken NEE tegen elk (enigzins riskant) loopevent dat vóór die datum ligt!

Toch wilde ik een mooi doel vinden voor 2013 en na wat heen-en-weer gemail met Ruth is de keuze gevallen. Ik ben ingeschreven voor deMonschau Marathon op 11 augustus! Dit zal mijn 5de marathon worden en het wordt er ééntje om U tegen te zeggen! Met meer dan 750 hoogtemeters, is deze bergmarathon er eentje waar veel marathonlopers van dromen. Snelheid is in deze marathon een illusie. Daar waar bij de meeste marathons de limiet op 5 of 6 uur ligt, is het hier de bedoeling dat je toch wel binnen bent na 8u! Zegt dat genoeg? Genieten wordt dus de boodschap, het schijnt er prachtig te zijn!

De komende maanden zal er dus véél gelopen worden en zullen Ruth en ik ook regelmatig moeten gaan lopen in het Zoniënwoud en in de Ardennen, om genoeg heuveltrainingen in de benen te hebben. De loopband in de fitness zal ook af en toe flink omhoog gezet worden!

En ja, ik zou Jess niet zijn, als ik dan niet begin te dromen… “Ooh maar als ik dan toch al getraind heb voor een bergmarathon, kan de beklimming van de Col du Galibier er ook nog wel bij”. 31 augustus zal ik dus deze fameuze col opklauteren. Al lopend dus, want dit jaar wordt het parcours van “Climbing for life” ook opengesteld voor lopers! Tijdens dit groots event wordt er geld ingezameld voor allerlei projecten die met de longen te maken hebben: muco, astma en andere longaandoeningen. Daar kan ik alleen maar achter staan!

Ik voel het, 2013 wordt weer een TOPJAAR!

resolutions

En jij? Wat doe jij dit jaar?


Een reactie plaatsen

Slanke tip voor de feestdagen

Dillie schreef op haar blog al 5 geboden om de feestdagen door te komen, maar ik wilde daar toch nog graag iets aan toevoegen.

Persoonlijk vind ik dat je gerust eens mag genieten tijdens de feesten en enkele principes overboord mag gooien, maar kies dan liefst voor dingen die de moeite waard zijn.

Duffe chips en nootjes (waaraan ze soms stoffen toevoegen om te zorgen dat je niet kan stoppen met ervan te eten), saaie frietjes (die je waarschijnlijk al elke week eet), en een ijsstronk van Vienetta (die je het hele jaar door in de winkel kan vinden)? Je weet toch al hoe dat smaakt. Het is in een fabriek gemaakt en als je even eerlijk bent: zó geweldig is dat allemaal niet. Voel je niet schuldig om zoiets te laten passeren, de kans is groot dat je het een paar dagen later op het volgende feestje weer voor je neus krijgt. Why bother?

chips

Heeft de gastvrouw of gastheer zich echter uitgesloofd en een lekkere, home-made maaltijd klaargemaakt? Verfijnde amuse-gueules waarvan de hoeveelheid werk die erin steekt, omgekeerd evenredig is met de grootte van het hap-slik-weg hapje? Een superoriginele ovenschotel met ingrediënten waarvan je nog nooit gehoord had? Een heerlijke biscuit waarvoor de kok een half uur lang eiwitten heeft staan stijfkloppen? Kijk, dàt is de moeite waard! Laat de kans niet voorbij gaan hiervan te proeven!

brochettes-sucrees-et-salees-de-pommes

Geniet ervan!


3 reacties

Zin en onzin van proteïne poeder

“Ah mannen… jullie zijn goed bezig zie ik? Jullie komen hier wel regelmatig hé? Seg … en pakken jullie al proteïne poeder? Nee? Amai … dat moet je wel doen hoor, ik ken iemand, die is echt op een jaar tijd 30kg spieren ofzo bijgekomen sinds hij dat pakt”

 

Fotolia_22674463_S-570x380

 Bron

 

Nee nee nee… Al hoofdschuddend probeerde ik me te concentreren op mijn eigen gevecht met de halters, bij het horen van zo veel onzin. Een kerel van een jaar of 25(?) vertelde dit aan twee gastjes van een jaar of 17 in de fitness.

Vermits voeding geen exacte wetenschap is, is het niet heel duidelijk hoevéél proteïne je exact nodig hebt om spieren op te bouwen. Er zijn gigantische veel factoren die meespelen, en wetenschappers zijn het er nog niet 100% over eens. In ieder geval zijn het niet de massale hoeveelheden die sommige fabrikanten van proteïnepoeder je proberen wijs te maken. En je zal er ook geen 30kg spieren door bijkrijgen op een jaar tijd.

Heel veel van die mannen, denken dan ook: “hoe meer eiwitten je eet, hoe gespierder je zal worden“. Onderzoeken hebben echter aangetoond dat het anabool effect van eiwitten (de mate waarin spiermassa opgebouwd wordt uit de eiwitten) stopt vanaf ongeveer 1,8g eiwit per kg lichaamsgewicht. Al wat je daarboven inneemt, zal dus niet worden aangewend om je spiermassa te vergroten. Waar gaat het dan wél naartoe? Als je genoeg calorieën verbrandt, wordt het gewoon gebruikt als energie. No harm done. Anders wordt al dat extra eiwit lekker gebruikt door je vetcellen om te groeien. Iets zegt me dat je dààr niet op uit was…?

De aminozuren in eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Je hebt ze dus wel degelijk nodig. Proteïne (al dan niet in poedervorm) ondersteunt het opbouwen van je spieren. En vlak na het trainen staan alle cellen wijd open om de aminozuren op te souperen, dus je zal ook beter herstellen dankzij de juiste timing van de eiwitten.

Maar spieren groeien echt enkel door hard te trainen. Je auto gaat ook niet sneller rijden als je er méér benzine indoet? Je moet gewoon harder op je gaspedaal drukken om vooruit te geraken!

Gebruik dus gerust proteïne poeder. Doe ik ook! Het is handig, blijft eeuwenlang goed en het bestaat in lekkere smaakjes. Maar maak geen jonge mannekes wijs, wat mijne mede-fitness-ganger hierboven ze probeerde wijs te maken. Jij weet nu wel beter.

 


Een reactie plaatsen

Lezersvraag: koffie vs. Red Bull

Tijd om weer een lezersvraagje te beantwoorden: “Wat is nu het minst ongezond? Een blikje red bull of een tas koffie?”

Het was de lezer opgevallen dat er op een blikje Red Bull vermeld staat dat er vitamientjes inzitten en dat het dan wel redelijk gezond zou zijn.

De vergelijking per 100ml leert ons het volgende:

 

  Koffie Red Bull
Energie 0kcal 45kcal
Eiwit 0g 0g
Vet 0g 0g
Suiker 0g 11g

 

Natuurlijk drinken we van beide geen 100ml. Een blikje Red Bull is 250ml, uit een koffieautomaat komt meestal ongeveer 160ml koffie. Op de site van Red Bull vind ik niet terug hoeveel cafeïne er precies inzit, maar ze zeggen zelf “ongeveer evenveel als in een kopje koffie”. Voor koffie scheelt dat ook enorm van soort tot soort en daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van hoe straf je hem zet. Laat ons ervan uitgaan dat het cafeïne gehalte inderdaad gelijk is, wat is dan het beste?

Red Bull Energy DrinkEr werden vitamines toegevoegd aan Red Bull, akkoord. Het gaat voornamelijk om vitamines uit het B-complex: B3, B5, B6, B2, B12. Dit zijn wel nuttige vitamines, maar ze komen in zeer veel voedingsmiddelen voor. Alleen vitamine B12 is iets wat bijvoorbeeld vegetariërs of veganisten wel eens tekort komen, maar ik kan me niet inbeelden dat zij dan Red Bull gaan drinken om dit tekort aan te vullen. Op de site van Red Bull staat ook nergens hoevéél er nu precies van deze vitamines in zit, maar het zal niet wereldschokkend zijn, en bovendien kan je vitamines nog steeds het best halen uit producten die er van nature rijk aan zijn. Heeft hier dus weinig toegevoegde waarde.

Een ander opvallend verschil is het suiker gehalte. Stel dat je in een tasje koffie van 160ml één klontje suiker doet, wat de meeste mensen wel doen, als ze er al suiker indoen. 1 klontje suiker weeg 6.25g, waardoor het 25kcal bevat. In één blikje Red Bull zit echter 27,5g suiker, ongeveer 110kcal! Bovendien telt bij suiker niet alleen de energie-aanbreng. Je moet ook rekening houden met het effect op je bloedsuikerspiegel, het feit dat suiker zo slecht is voor je tanden en het feit dat je het (wanneer je rustig achter je bureau zit) dus helemaal niet nodig hebt.

Ok, wat dan met Red Bull light? Deze bevat inderdaad geen suiker en quasi 0 kcal. Er zitten wel zoetstoffen in. Hoewel deze zoetstoffen op zich geen tot weinig calorieën aanbrengen, bestaan er meer en meer indicaties dat zoetstoffen er toch voor kunnen zorgen dat je dikker wordt en/of diabetes kan ontwikkelen (bijv. dit en dit artikel).

Conclusie: heb je toch een cafeïne shot nodig? Drink liever een kopje koffie, liefst nog zonder suiker. Koffie is een geheel natuurlijk product, en als je er geen sloten van drinkt, kan het helemaal geen kwaad. Extra voordee: het is ook nog eens veel goedkoper én veroorzaakt minder afval!


1 reactie

Omega 3, omega 6, omega wat?

Vorige keer sprak ik al over de essentiële vetzuren. We moeten deze opnemen via onze voeding, omdat ons lichaam deze zelf niet kan aanmaken. De essentiële vetzuren zijn meervoudig overzadigde vetzuren. Dit wil zeggen dat deze vetzuren meerdere dubbele bindingen hebben en dus nog extra verbindingen kunnen aangaan met waterstof atomen. De plaats waarop deze dubbele bindingen zitten, bepaalt of het gaat over en omega 3 of een omega 6 vetzuur.

Omega 3

Voor het lichaam zijn er 3 belangrijke omega 3 vetzuren, namelijk alfa-linoleenzuur, eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De eerste uit dit rijtje is een essentieel vetzuur, de andere 2 worden in ons lichaam gemaakt op basis van alfa-linoleenzuur. Alfa-linoleenzuur zit bijvoorbeeld in plantaardige bronnen zoals lijnzaad(olie) en walnoten. EPA en DHA kunnen niet alleen door het lichaam gevormd worden uit linoleenzuur, maar zitten ook in vette vissoorten zoals zalm, makreel, haring en sardientjes.

 

Omega3-seafood

Bron

 

Omega 6

De meest bekende omega 6 vetzuren zijn linolzuur en arachidonzuur (AA). Hier is het linolzuur dat we via onze voeding dienen op te nemen en AA dat in ons lichaam gemaakt wordt op basis van linolzuur. Arachidonzuur zit zelf ook in dierlijke vetten en ook in bijvoorbeeld pinda’s. Linolzuur zit vooral in saffloerolie, zonnebloemolie, maïsolie, arachide olie en nog een aantal andere plantaardige olieën. En daar wringt nu net het schoentje…

 

Evenwicht tussen omega 3 en omega 6

Zoals gezegd gaat ons lichaam EPA en DHA omvormen op basis van alfa-linoleenzuur. Voor deze omzetting hebben we een aantal enzymen in ons lichaam. Het grote probleem met onze Westerse voeding, is dat het dezelfde enzymen zijn die ook linolzuur omvormen tot AA (en de andere omega 6 vetzuren). Een ideale ratio tussen de hoeveelheden omega 3 en omega 6 zou tussen de 1:3 en de 1:5 liggen. In de praktijk blijkt dat in onze Westerse voeding de ratio tussen de 1:10 tot 1:30 ligt!

We consumeren dus veel te weinig omega 3 vetzuren en veel te veel omega 6 vetzuren. De opkomst van de industrieel bewerkte producten is daar natuurlijk een grote oorzaak in. In allerlei snoep, koekjes en zaken zoals chips worden plantaardige olieën gebruikt die vooral omega 6 bevatten. We smeren margarine die tjokvol omega 6 vetzuren zit, omdat we denken dat dit gezonder is dan de goeie, ouwe roomboter. Guess again… Frituurolie op basis van plantaardige vetten, klinkt gezond hé? Helaas, frituurolie wordt meestal gemaakt op basis van zonneboemolie, weeral een bron van omega 6 vetzuren…

 

Omega6-Omega3-ratio

Bron

 

Wat kunnen we hieraan doen?

Het is niet de bedoeling om omega 6 volledig te mijden. We hebben deze wel degelijk nodig. We moeten gewoon waakzaam zijn voor de verhouding tussen omega 3 en omega 6. Enkele concrete tips om ervoor te zorgen dat het evenwicht tussen omega 3 en omega 6 weer hersteld wordt:

  • Eet twee keer per week vette vis. Dit is de beste bron van EPA en DHA, omdat ons lichaam deze niet eerst hoeft om te zetten. (Ben je vegetariër? Let dan nog meer op de volgende tips)
  • Kies zo weinig mogelijk voor industrieel bereide producten, vermijd koekjes en chips.
  • Bak je frietjes zelf in de oven: aardappelpartjes met olijfolie en wat kruiden, mmm!
  • Gebruik regelmatig lijnzaad(olie) en chiazaad
  • Over het gebruik van margarine is er erg veel discussie. Eigenlijk zo veel discussie dat ik er eens een aparte blogpost aan wil wijden. Ik eet het in ieder geval niet.


10 reacties

Make me up, before you go go. Win een make-over!

Opgelet mannelijke lezers : dit wordt een “wijvenpost” (maar wil je jouw “wijf” eens een plezier doen, lees dan toch maar verder!)

Ik was op zoek naar een visagiste die me volgend jaar op ohmygod-de-mooiste-dag-van-mijn-leven zou kunnen opmaken. Gegarandeerd dat je namelijk die dag van de spanning vol puistjes en rode vlekken staat. Om over een blinkend voorhoofd nog maar te zwijgen. Via via kwam ik terecht bij Jessica van GlitGlam.

 

 

Ter ere van haar nieuwe “Beauty bar”, stelde ze voor dat ik eens mocht langskomen voor een gewone dagmake-up. Zo kon ik zien of haar stijl mij überhaupt aanstond, het zal je maar gebeuren dat je er op je trouwdag uitziet als een travestiet. Er is iets te zeggen voor themafeesten, maar het onze wordt iets minder extravagant.

 

 

Vorig weekend trok ik dus naar Aarschot en maakte ik kennis met mijn naamgenootje. In haar gezellige make-up studio, maakte ze me in no time op. Deskundig werd ik voorzien van een fond de teint (die er niet uit zag als bruin plamuursel), opgemaakte ogen en glamoureuze lip gloss. Ze gaf me ook tips waar ik voortaan zelf rekening mee kon houden. As ik mij shmink, doe ik eigenlijk altijd zomaar wat (maar zie ik er hopelijk niet uit als die travestiet).

 

IMG_3861

 

Iets later werd mijn nieuwe gezicht goedgekeurd door Mr. F3 en hopla! Weeral een todo op het lijstje die we (ik) konden afvinken!

 

IMG_3849

 

 

Ben je zelf eens toe aan een volledige make-over, heb ik goed nieuws voor je! Ik mag er namelijk eentje weggeven op deze blog!

Wat houdt de make-over precies in?

  • make-up (+ advies)
  • hairstyling (opsteken of brushing)
  • setje gelpolish (hierbij krijgen je nagels een mooie look zoals bij gelnagels, maar het beschadigt je eigen nagels niet)

 

Heb je dus binnenkort een speciale gelegenheid of wil je jezelf gewoon eens in de watten leggen, doe dan zeker mee aan deze give-away!

Heren, hier is jullie kans om te scoren en de prijs in de wacht te slepen voor jullie “wijveke”

Hoe kan je meedoen?

  • Reageer op dit bericht met de reden waarom jij deze make-over wil winnen
  • Word lid van de Facebook groep van Vitamine F3 (wat je natuurlijk al lang bent) en van GlitGlam
  • Deel het blogbericht op Facebook met de tekst “Ik wil een make-over winnen”

image

 

Meedoen kan tot en met 14 december, op 15 december wordt de winnaar bekend gemaakt!

 

De winnaar wordt willekeurig gekozen. Slijmen helpt dus niet, maar is altijd wel leuk