Vitamine F3

Food – Fitness – Fun


4 reacties

2013 – Mijn goede voornemens!

Aaaah bijna 1 januari, typisch de periode van de goede voornemens! Ik zelf ben ook wel fan van die frisse start. Het is “maar een datum” en toch heeft het wel iets.

https://i0.wp.com/lifestyle.inquirer.net/files/2011/12/t1227mitch_feat2_1.jpg

Bron

De afgelopen weken stonden hier in het teken van: ziek zijn (helaas), feesten en studeren. Vooral véél studeren eigenlijk! Binnen enkele weken beginnen namelijk mijn examens en ik sta er goed voor, dus ik ga ze redelijk relax tegemoet.Wie had dit enkele jaren geleden gedacht? Ik, de eeuwige uitsteller, heb al wéken voor de start van de examens alle vakken goed doorgenomen, onderlijnd, samengevat, herhaald, … De wonderen zijn de wereld nog niet uit!  Mijn goede voornemen op studievlak is dus: blijven verder doen zoals ik bezig ben.

De ziekte is eindelijk over en ik ging al terug een aantal keer trainen. Door de feesten en het studeren ligt de frequentie nog niet helemaal waar ik het zou willen, maar daar komt hopelijk weldra verandering in. Mijn Body-for-life challenge werd dus serieus in de war gestuurd, maar ik heb het niet aan mijn hart laten komen. Na Nieuwjaar start ik gewoon een nieuwe challenge van 12 weken! De eerste 6 weken die ik volgens heb boekje heb kunnen afwerken, hebben een goede basis gelegd. Het heet dan ook Body-for life en niet Body-for-12-weeks hé! Ik wil de focus nog meer leggen op trainen met zware gewichten, want ik merk dat ik soms niet ver genoeg durf te gaan. Het goede voornemen dat ik dus meeneem naar de fitness is “embrace the heavy weights”!

Een derde gebied waarin ik enkele voornemens maak is het lopen. Eigenlijk zijn het eerder uitdagingen, welke ik alleen tot een goed einde ga kunnen brengen ALS ik mijn goede voornemen om véél te lopen kan volhouden. Op Facebook lanceren mijn loopvriendjes regelmatig oproepjes om de éne of de andere wedstrijd mee te doen. Het zijn vooral de trails die enorm populair zijn. Zelf ben ik ook helemaal gewonnen voor de trailwedstrijden en zit ik dus verlekkerd te kijken naar al die leuke events. Na mijn accidentje tijdens de trail La Porte Des Ardennes; heb ik echter een beetje schrik gekregen om in mei het ja-woord op krukken te moeten geven. Geef toe, zo’n vuile gips past niet echt mooi bij een trouwkleed hé? Ik zeg dus al enkele weken NEE tegen elk (enigzins riskant) loopevent dat vóór die datum ligt!

Toch wilde ik een mooi doel vinden voor 2013 en na wat heen-en-weer gemail met Ruth is de keuze gevallen. Ik ben ingeschreven voor deMonschau Marathon op 11 augustus! Dit zal mijn 5de marathon worden en het wordt er ééntje om U tegen te zeggen! Met meer dan 750 hoogtemeters, is deze bergmarathon er eentje waar veel marathonlopers van dromen. Snelheid is in deze marathon een illusie. Daar waar bij de meeste marathons de limiet op 5 of 6 uur ligt, is het hier de bedoeling dat je toch wel binnen bent na 8u! Zegt dat genoeg? Genieten wordt dus de boodschap, het schijnt er prachtig te zijn!

De komende maanden zal er dus véél gelopen worden en zullen Ruth en ik ook regelmatig moeten gaan lopen in het Zoniënwoud en in de Ardennen, om genoeg heuveltrainingen in de benen te hebben. De loopband in de fitness zal ook af en toe flink omhoog gezet worden!

En ja, ik zou Jess niet zijn, als ik dan niet begin te dromen… “Ooh maar als ik dan toch al getraind heb voor een bergmarathon, kan de beklimming van de Col du Galibier er ook nog wel bij”. 31 augustus zal ik dus deze fameuze col opklauteren. Al lopend dus, want dit jaar wordt het parcours van “Climbing for life” ook opengesteld voor lopers! Tijdens dit groots event wordt er geld ingezameld voor allerlei projecten die met de longen te maken hebben: muco, astma en andere longaandoeningen. Daar kan ik alleen maar achter staan!

Ik voel het, 2013 wordt weer een TOPJAAR!

resolutions

En jij? Wat doe jij dit jaar?


Een reactie plaatsen

Slanke tip voor de feestdagen

Dillie schreef op haar blog al 5 geboden om de feestdagen door te komen, maar ik wilde daar toch nog graag iets aan toevoegen.

Persoonlijk vind ik dat je gerust eens mag genieten tijdens de feesten en enkele principes overboord mag gooien, maar kies dan liefst voor dingen die de moeite waard zijn.

Duffe chips en nootjes (waaraan ze soms stoffen toevoegen om te zorgen dat je niet kan stoppen met ervan te eten), saaie frietjes (die je waarschijnlijk al elke week eet), en een ijsstronk van Vienetta (die je het hele jaar door in de winkel kan vinden)? Je weet toch al hoe dat smaakt. Het is in een fabriek gemaakt en als je even eerlijk bent: zó geweldig is dat allemaal niet. Voel je niet schuldig om zoiets te laten passeren, de kans is groot dat je het een paar dagen later op het volgende feestje weer voor je neus krijgt. Why bother?

chips

Heeft de gastvrouw of gastheer zich echter uitgesloofd en een lekkere, home-made maaltijd klaargemaakt? Verfijnde amuse-gueules waarvan de hoeveelheid werk die erin steekt, omgekeerd evenredig is met de grootte van het hap-slik-weg hapje? Een superoriginele ovenschotel met ingrediënten waarvan je nog nooit gehoord had? Een heerlijke biscuit waarvoor de kok een half uur lang eiwitten heeft staan stijfkloppen? Kijk, dàt is de moeite waard! Laat de kans niet voorbij gaan hiervan te proeven!

brochettes-sucrees-et-salees-de-pommes

Geniet ervan!


3 reacties

Zin en onzin van proteïne poeder

“Ah mannen… jullie zijn goed bezig zie ik? Jullie komen hier wel regelmatig hé? Seg … en pakken jullie al proteïne poeder? Nee? Amai … dat moet je wel doen hoor, ik ken iemand, die is echt op een jaar tijd 30kg spieren ofzo bijgekomen sinds hij dat pakt”

 

Fotolia_22674463_S-570x380

 Bron

 

Nee nee nee… Al hoofdschuddend probeerde ik me te concentreren op mijn eigen gevecht met de halters, bij het horen van zo veel onzin. Een kerel van een jaar of 25(?) vertelde dit aan twee gastjes van een jaar of 17 in de fitness.

Vermits voeding geen exacte wetenschap is, is het niet heel duidelijk hoevéél proteïne je exact nodig hebt om spieren op te bouwen. Er zijn gigantische veel factoren die meespelen, en wetenschappers zijn het er nog niet 100% over eens. In ieder geval zijn het niet de massale hoeveelheden die sommige fabrikanten van proteïnepoeder je proberen wijs te maken. En je zal er ook geen 30kg spieren door bijkrijgen op een jaar tijd.

Heel veel van die mannen, denken dan ook: “hoe meer eiwitten je eet, hoe gespierder je zal worden“. Onderzoeken hebben echter aangetoond dat het anabool effect van eiwitten (de mate waarin spiermassa opgebouwd wordt uit de eiwitten) stopt vanaf ongeveer 1,8g eiwit per kg lichaamsgewicht. Al wat je daarboven inneemt, zal dus niet worden aangewend om je spiermassa te vergroten. Waar gaat het dan wél naartoe? Als je genoeg calorieën verbrandt, wordt het gewoon gebruikt als energie. No harm done. Anders wordt al dat extra eiwit lekker gebruikt door je vetcellen om te groeien. Iets zegt me dat je dààr niet op uit was…?

De aminozuren in eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Je hebt ze dus wel degelijk nodig. Proteïne (al dan niet in poedervorm) ondersteunt het opbouwen van je spieren. En vlak na het trainen staan alle cellen wijd open om de aminozuren op te souperen, dus je zal ook beter herstellen dankzij de juiste timing van de eiwitten.

Maar spieren groeien echt enkel door hard te trainen. Je auto gaat ook niet sneller rijden als je er méér benzine indoet? Je moet gewoon harder op je gaspedaal drukken om vooruit te geraken!

Gebruik dus gerust proteïne poeder. Doe ik ook! Het is handig, blijft eeuwenlang goed en het bestaat in lekkere smaakjes. Maar maak geen jonge mannekes wijs, wat mijne mede-fitness-ganger hierboven ze probeerde wijs te maken. Jij weet nu wel beter.