Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Lezersvraag: koffie vs. Red Bull

Een reactie plaatsen

Tijd om weer een lezersvraagje te beantwoorden: “Wat is nu het minst ongezond? Een blikje red bull of een tas koffie?”

Het was de lezer opgevallen dat er op een blikje Red Bull vermeld staat dat er vitamientjes inzitten en dat het dan wel redelijk gezond zou zijn.

De vergelijking per 100ml leert ons het volgende:

 

  Koffie Red Bull
Energie 0kcal 45kcal
Eiwit 0g 0g
Vet 0g 0g
Suiker 0g 11g

 

Natuurlijk drinken we van beide geen 100ml. Een blikje Red Bull is 250ml, uit een koffieautomaat komt meestal ongeveer 160ml koffie. Op de site van Red Bull vind ik niet terug hoeveel cafeïne er precies inzit, maar ze zeggen zelf “ongeveer evenveel als in een kopje koffie”. Voor koffie scheelt dat ook enorm van soort tot soort en daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van hoe straf je hem zet. Laat ons ervan uitgaan dat het cafeïne gehalte inderdaad gelijk is, wat is dan het beste?

Red Bull Energy DrinkEr werden vitamines toegevoegd aan Red Bull, akkoord. Het gaat voornamelijk om vitamines uit het B-complex: B3, B5, B6, B2, B12. Dit zijn wel nuttige vitamines, maar ze komen in zeer veel voedingsmiddelen voor. Alleen vitamine B12 is iets wat bijvoorbeeld vegetariërs of veganisten wel eens tekort komen, maar ik kan me niet inbeelden dat zij dan Red Bull gaan drinken om dit tekort aan te vullen. Op de site van Red Bull staat ook nergens hoevéél er nu precies van deze vitamines in zit, maar het zal niet wereldschokkend zijn, en bovendien kan je vitamines nog steeds het best halen uit producten die er van nature rijk aan zijn. Heeft hier dus weinig toegevoegde waarde.

Een ander opvallend verschil is het suiker gehalte. Stel dat je in een tasje koffie van 160ml één klontje suiker doet, wat de meeste mensen wel doen, als ze er al suiker indoen. 1 klontje suiker weeg 6.25g, waardoor het 25kcal bevat. In één blikje Red Bull zit echter 27,5g suiker, ongeveer 110kcal! Bovendien telt bij suiker niet alleen de energie-aanbreng. Je moet ook rekening houden met het effect op je bloedsuikerspiegel, het feit dat suiker zo slecht is voor je tanden en het feit dat je het (wanneer je rustig achter je bureau zit) dus helemaal niet nodig hebt.

Ok, wat dan met Red Bull light? Deze bevat inderdaad geen suiker en quasi 0 kcal. Er zitten wel zoetstoffen in. Hoewel deze zoetstoffen op zich geen tot weinig calorieën aanbrengen, bestaan er meer en meer indicaties dat zoetstoffen er toch voor kunnen zorgen dat je dikker wordt en/of diabetes kan ontwikkelen (bijv. dit en dit artikel).

Conclusie: heb je toch een cafeïne shot nodig? Drink liever een kopje koffie, liefst nog zonder suiker. Koffie is een geheel natuurlijk product, en als je er geen sloten van drinkt, kan het helemaal geen kwaad. Extra voordee: het is ook nog eens veel goedkoper én veroorzaakt minder afval!

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s