Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Whole30: mijn bedenkingen na enkele dagen

11 reacties

De eerste week van de Whole30 zit er al bijna op, en ik moet zeggen dat het al bijna vanzelf gaat. Ik maak vaak ’s avonds expres te veel eten klaar, zodat ik de volgende dag bij de lunch (quasi) hetzelfde kan eten. Dit spaart veel tijd uit en zorgt ervoor dat ik alles wat ik koop beter opgebruik en ik minder restjes moet weggooien.

timeline-header

Bron

Ik heb geen idee of dit eetpatroon enig effect heeft op mijn gewicht, want ik heb thuis geen weegschaal meer staan! Maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Ik heb wel al heel de week geen opgeblazen buik gehad. We’re onto something here…

Het is verder ook een beetje zoeken hoe groot mijn maaltijden moeten zijn. Ik ben al 10 jaar gewend van tussendoortjes te eten, omdat ik altijd geleerd heb dat het je metabolisme verhoogt als je regelmatig iets eet. Blijkbaar is men daar nu van aan het terugkomen – verwarrend hoor. De Whole30 schrijft dan ook voor dat je mag snacken als je honger hebt, maar dat je in principe zou moeten toekomen met je 3 hoofdmaaltijden. Zij zeggen juist dat je lichaam pas de vetreserves zal aanspreken als er niet elke dag een steady stream van voedsel komt om de zoveel uur. Het is dus niet de bedoeling om bewust extra tussendoortjes in te plannen, maar het mag natuurlijk wel als je honger hebt. Luisteren naar je lichaam is de boodschap en dat heb ik goed opgevolgd. Ik had altijd tussendoortjes bij, maar heb er enkel van gegeten wanneer ik honger had en niet wanneer het er ongeveer het tijdstip voor was. Soms nam ik de tussendoortjes dus gewoon terug mee naar huis!

Omdat er toch wel wat mensen waren die een soort dagboekje wilden zien van een dergelijk eetpatroon, zet ik het mijne hier ook online, voor de geïnteresseerden. Het is ook nuttig voor mezelf dat ik het elke dag bijhoud, zodat ik patronen kan herkennen, kan inschatten wat ik moet eten om verzadigd te zijn etc.

Opmerking: Ik heb er vaak geen hoeveelheden bijgezet, omdat ik weinig zin heb dat allemaal af te wegen e.d.  Om de dingen in het juiste perspectief te zetten: het lijkt alsof ik liters kokosmelk gebruik, maar eigenlijk was het maar 1 blikje, verspreid over de hele week.

Dag 1: 2 januari

Ik ben redelijk halsoverkop begonnen omdat ik het boek pas de laatste dagen van 2012 gelezen had en met Oudjaar ertussen niet echt tijd had gehad om boodschappen te doen. Mijn eerste dag bestond dus grotendeels uit “blikvoer” en restjes die ik nog in huis had rondslingeren.

Verder ben ik ook gaan fitnessen (krachttraining bovenlichaam)

Ontbijt : omeletje van 3 eieren + blikje champignons gebakken in olijfolie en daarbij 2 mandarijnen

Lunch: blikje ratatouille + blikje makreel en 1 mandarijn

Avondmaal (toen waren er verse boodschappen!): rucola, tomaat, paprika gevuld met rundsgehakt/champignons/zongedroogde tomaten + zoete aardappel

Snacks: Witloof met walnoten, rozijnen en een beetje citroensap. Paar cashewnoten

Dag 2: 3 januari

Ik kreeg al redelijk vroeg in de ochtend hoofdpijn, maar dit had ik wel verwacht. Het is een normale reactie van je lichaam. In dit artikel staat ook uitgelegd wat je allemaal kan verwachten als je het programma doet: http://whole9life.com/2013/01/whole30-timeline/. De rest van de dag viel goed mee. Heb veel water en Rooibos thee gedronken.

Ontbijt: Blikje tonijn met een hardgekookt ei + een bakje kerstomaatjes en een banaan

Lunch: Overschot paprika gevuld met rundsgehakt, een zoete aardappel en gestoomde selder + een appel

Avondmaal: salade van: rucola, witloof, venkel, komkommer, rivierkreeftjes, walnoten, rozijnen en granaatappelzaadjes  + Paleo mayo en een persimmon

Snacks: rucola met tomaat en avocado olie. Paar cashewnoten. Enkele ongesuikerde dadels

Dag 3: 4 januari

Ook weer een beetje hoofdpijn gekregen ’s morgens, maar het ging deze keer snel weer over. Daar waar ik de vorige twee dagen rond 11u echt wel honger kreeg, heb ik nu het gevoel dat mijn lichaam begint aan te passen aan het “3 maaltijden per dag”-idee. In de namiddag neem ik wel iets extra’s, zeker als ik nog ga sporten. Ik weet dat het sporten anders helemaal niet lukt. Vandaag heb ik krachttraining van de benen gedaan.

Ontbijt: omeletje van 1 eiwit (overschot van de Paleo mayo te maken) en 1 heel ei. “Pudding” gemaakt van avocado + banaan + kokosmelk + cacaopoeder en amandelschaafsel

Lunch: salade van: rucola, witloof, venkel, komkommer, gekookte kippenreepjes, walnoten, rozijnen en granaatappelzaadjes + Paleo mayo + zoete aardappel. Persimmon

Avondmaal: gebakken koolvis + broccolipuree + geroosterde pastinaak + gele paprika met amandelpasta (volgens het recept voor mijn geroosterde groenten, maar dan met amandelpasta en wat kokosvet)

Snacks: Bakje kerstomaatjes. Wat cashewnoten en gedroogde moerbeien

Dag 4: 5 januari

Vroeg opgestaan omdat ik wilde lopen vóór een studeersessie met studiegenootjes. Bijna 2u kunnen lopen zonder problemen (geen suikerdip!), onderweg wel water gedronken en 4 dadels gegeten. Nauwelijks nog hoofdpijn gehad; heb me verder prima gevoeld!

Ontbijt: voor het lopen: banaan en wat rozijnen met beetje kokosmelk en amandelschilfers. Na het lopen: 2 eieren met 50g magere bacon

Lunch: restje broccolipuree en geroosterde pastinaak + paprika en wat kipfilet

Avondmaal: kippenreepjes met paprika, ajuin en champignons + zoete aardappel

Snacks: 4 dadels tijdens het lopen. Appel met kaneel, rozijnen en granaatappelpitjes in de microwave: lekker! Handje cashewnoten

Dag 5: 6 januari

Wederom een hele dag studeren met de studiegenootjes. Mijn maaltijden mogen iets groter, want ik heb toch nog redelijk veel honger gehad tussendoor. Ben wel helemaal verzot op rooibosthee geworden!

Ontbijt: pannenkoekje van 2 eieren, 1 banaan, beetje kokosmeel, bestrooid met rozijnen en kokospoeder + een koffie met kokosmelk (wat een kokos-getint ontbijt!)

Lunch: overschot kippenreepjes met paprika, ajuin en champignons + een peer

Avondmaal: Wokgroenten met kalkoen, kip en kokosmelk + cashewnoten + een zoete aardappel

Snacks: wat cashewnoten en hazelnoten, gojibessen en gedroogde moerbeien. Een bakje kerstomaten. Een koffie met kokosmelk.

Op naar de volgende 25 dagen!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

11 thoughts on “Whole30: mijn bedenkingen na enkele dagen

  1. Goh, lijkt eigenlijk heel erg op hoe ik al eet, alleen eet ik s morgens eerder naturel griekse yoghurt of verse kaas bij mijn banaan en noten. En ja, als ik graan eet voel ik me net dát beetje opgeblazen, hoewel het met dat zuurdesembrood nogal meevalt.

  2. Op het einde van dag twee en dag 3 heb ik waarschijnlijk de ‘hangover” gevoeld 😦 (draaierig)
    Ik doe waarschijnlijk niet alles correct maar schrap toch alle koolhydraten, melkproducten, boter, suiker

  3. Klinkt wel interessant. Al vraag ik me een paar dingen af:

    – Wat is het doel hiervan? Afvallen? gezonder eten?
    – Wat drink je ernaast? Water / thee? (theeine == caffeine?)

    Verder…zoals Elyne hierboven zegt..
    “Ik doe waarschijnlijk niet alles correct maar schrap toch alle koolhydraten, melkproducten, boter, suiker”

    Waarom zou je alle koolhydraten schrappen? Lijkt me redelijk essentieel gedeelte van je voeding.

    “Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron” (bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx)

    Lijkt me dat je daar ook niet op zit te wachten.

    Ter vergelijking mijn voedingspatroon:

    ochtend:
    cruesli met 0% vet yoghurt

    middag:
    4 bruine broodjes met kipfilet/kalkoenfilet/ham etc

    avond:
    – pasta
    of aardappels/groente/vlees
    of rijst/vis

    Drinken: overwegend water, sochtends enkele bak koffie,
    soms smiddags/avond spa fruit/water of een kopje koffie

    Kleine toevoeging: Ik sport 4-6x per week (hardlopen/fietsen/zwemmen)

    Feel free to shoot:) Wellicht kan ik het ergens aanpassen.

    • Het doel is gezond eten en uitzoeken waarvan mijn opgeblazen gevoel altijd komt. Ik schrap zeker niet alle koolhydraten en ik denk dat Elyne graanproducten bedoelt. Je eet helemaal niet extreem low carb want je eet wel veel fruit en zoete aardappelen.

    • als jij je goed voelt bij jouw dieet is dat prima hoor! Al zou ik ’s middags ook groenten toevoegen en 2 à 3 stuks fruit + gezonde vetten in de vorm van noten en avocado

  4. sorry, maar euh……koffie met kokosmelk? Als in…KOKOSmelk? in KOFFIE?

    kan niet goed zijn 🙂

Reageren? Spill the beans :-)

