Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Courgette pasta met pittig paprikasausje en zalm

1 reactie

Als er iets is waar de Whole30 voor zorgt (behalve blije darmen), is het wel dat mijn creativiteit in de keuken weer stevig aangewakkerd wordt. Als mensen op dieet gaan, eender welk dieet, zijn ze geneigd triest te zijn omwille van de dingen die ze (tijdelijk) niet meer mogen eten. Toen ik aan dit avontuur begon, was ik vastbesloten om ervoor te zorgen dat ik mijn brood, pasta en aardappelen niet ging missen. In plaats van me te focussen op het feit dat ik deze niet meer mocht, concentreerde ik me van in het begin op alle heerlijke dingen die ik zou kunnen maken met al het voedsel dat ik wél mocht!

 

IMG_3915

 

Het toestel dat mij pasta alvast doet vergeten, is mijn geweldige spiralizer. Ik kocht hem een 4-tal jaar geleden bij Unlimited Health en hij is al een paar keer goed van pas gekomen het begin van de Whole30. Als je de slierten opwarmt, zijn ze lekker sappig en licht van smaak. Serieus, als ik er eens goed over nadenk… naar wat smaakt pasta, anyway? Vandaag gebruikte ik één van de andere messen, waardoor ik eerder “elleboog pasta” kreeg dan echte slierten, maar de smaak was nog steeds top!

 

spiralizer

 

 

De paprikasaus uit dit recept smaakt enigszins zoet door de rode en de gele paprika, maar ook pittig, dankzij een suikervrije salsa die ik eerder deze week bij Delhaize ontdekte:

 

IMG_3914

 

Deze bevat enkel tomatenpasta, ui, jalapeño chili, knoflook, zout, azijn en kruiden! Hoera! (Je weet bij deze meteen met welke ingrediënten je de salsa zelf kan maken, als je hem niet in huis hebt)

Ziezo, nu ik zowel mijn tof keukentoestel, als mijn nieuwe favoriete salsa in de bloemetjes heb gezet, op naar het recept!

 

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 4 paprika’s: 2 gele en 2 rode
  • 1 grote ajuin
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 2 zalmfilets
  • knoflookpoeder (verse knoflook mag natuurlijk ook)
  • 1 grote courgette
  • enkele eetlepels salsa (afhankelijk van je smaak, je maakt het zo spicy als je wil!)
  • wat Italiaanse kruiden

 

IMG_3909

 

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 180°C
  • Snij zowel de paprika’s en de ajuin in reepjes
  • Meng de groenten met wat olijfolie, peper en zout op een ovenplaat en zet het voor ongeveer 30 minuten in de oven. Halverwege kan je ze best eens door elkaar husselen
  • Wrijf de zalmfilets in met olijfolie en bestrooi met knoflook, peper en zout
  • Zet de zalmfilets na 15 minuten bij de groenten in de oven, zodat ze er ongeveer 15 minuten mee in zitten
  • Spiraliseer ondertussen de courgette en stoom de courgette pasta ongeveer 10 minuutjes
    Als je huisgenoten hebt (zoals Mr. F3 die niet mee doen met de Whole30), hang je het mandje gewoon boven de “echte” pasta die je ondertussen kookt

 

IMG_3913

  • Breng ongeveer 2/3de van de paprika en ajuin over in een pot en mix ze met een staafmixer of in een keukenrobot tot een saus (deze hoeft niet heel glad te zijn, er mogen gerust nog stukjes in zitten)

 

IMG_3912

  • Meng er de salsa doorheen
  • Doe de gestoomde courgette pasta in een bord met daar overheen de paprika saus, de overschot van de groentenreepjes en daarboven de zalmfilet
  • Kruid nog wat bij met Italiaanse kruiden en dien op

 

IMG_3916

 

Tip: als je dit recept maakt met gewone pasta in plaats van courgette pasta, doe je er goed aan om ook wat (kers)tomaten mee te mixen in je saus. Anders zal je niet genoeg saus hebben en zal je pasta te droog zijn. De courgette pasta maakt het geheel veel smeuiger!

 

Smakelijk!

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

One thought on “Courgette pasta met pittig paprikasausje en zalm

  1. Pingback: FoodBlogEvent - Chicken Parmesan & Zucchini Parpadelle - Geur van Maillard

Reageren? Spill the beans :-)

