Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Whole30: wat is honger?

9 reacties

Hoe erg is het om een beetje honger te hebben tegen dat je gaat eten? Ik heb het natuurlijk niet over jezelf uithongeren om te vermageren, door consequent maaltijden over te slaan… Hoewel ook hier weer theorieën over bestaan die tegenwoordig nogal hip&happening zijn, genaamd intermittent fasting: jezelf dus wél bewust uithongeren… kunnen jullie nog volgen? Ik niet…

 

IMG_3905

 

Soit, ik heb ondertussen wel duidelijk het verschil leren kennen tussen de verschillende soorten honger. Candy verwoordde het deze week heel treffend:

“Lage-bloedsuiker-honger is een aanstellerige drama queen: het laat je bibberen en rillen en geeft je het gevoel dat je flauw gaat vallen als je niet hier-en-nu iets suikerrijks eet. Je blijft je inderdaad ook belabberd voelen tot je iets koolhydraatrijk hebt gegeten. Een reden temeer om deze drama queen uit je leven te bannen, door minder (ongeraffineerde) koolhydraten op te nemen.

Snackhonger is als een doordrammend kind dat zich verveelt: het blijft aan je trekken en zeuren om aandacht, ook als je het zegt dat het moet ophouden omdat je net van tafel komt of echt wel geen honger kan hebben.

Echte honger is beleefd: hij zegt je ‘het is misschien wel een goed idee om iets te eten, je lichaam heeft voeding nodig’ maar als je hem vertelt dat het nu niet de moment is, je geen tijd of “goede voeding” bij je hebt, dan verdwijnt hij weer naar de achtergrond, om je later, als je wel tijd en/of goede voeding hebt er weer aan te herinneren dat je moet eten”

De lage-bloedsuiker-honger heb ik altijd heel erg als ik bijvoorbeeld ontbijt met een koffiekoek en verder niets anders. Een uur of twee later zie ik letterlijk zwarte vlekken en ben ik trillerig. Sugar crash, anyone? Fysiek onpasselijk worden door het gebrek aan suiker, veroorzaakt door… te véél suiker. Ooh de ironie!

Snackhonger is wat er gebeurt als je aan je bureau zit en een saaie taak moet doen waar je tegenop ziet. Deze snackhonger vergroot rechtevenredig met het aantal lekkernijen je in de kast hebt liggen. Hoe meer je dergelijke dingen in je omgeving hebt, hoe harder de snackhonger zeurt.

En de echte honger? Die maakt dat je eten ééns zo lekker smaakt! Honger is inderdaad de beste saus!

Mijn menuutjes van de afgelopen dagen:

 

IMG_3906

Dag 10: 11 januari

Genoten van een heerlijk ontbijt: pannenkoekjes! In theorie raadt de Whole30 dergelijke dingen af, omdat ze triggerend zouden kunnen zijn om te gaan overeten. Pannenkoekjes hebben dat effect op mij echter niet, want gewone pannenkoeken heb ik de laatste 10 jaar misschien maar 5 keer gegeten. Geen vuiltje aan de lucht dus!

Ontbijt: pannenkoekjes gemaakt met eitjes, banaan en kokosmeel, met schijfjes banaan, rozijnen en wat geroosterde kokos erop

Lunch: baby Romeinse sla blaadjes gevuld met avocado-tonijn mousse en een slaatje met tomaten en komkommer + Italiaanse kruiden

Avondmaal: een kommetje champignonsoep. Courgette pasta met pittige paprika saus en zalm.

Snacks: 2 clementines. Wat cashewnoten en gojibessen. Schaaltje diepvriesaardbeien opgewarmd in de microgolf met wat kokosmelk erover.

 

IMG_3918

Dag 11: 12 januari

De eerste slow cooker ervaring viel geweldig goed mee! Ik vertrok van dit recept, maar heb het samen met Odile uiteindelijk wel getweaked. Ik had namelijk geen gedroogde cranberries, maar wel diepgevroren cranberries. Die smaken natuurlijk niet zo zoet, dus was de saus wel erg wrang. Door de cranberries uit de saus te filteren en er wat mandarijnpartjes doorheen te prakken werd de smaak van de saus super lekker.

Ontbijt: Restje champignonsoep. Omelet met kerstomaatjes en bacon. Sinaasappel

IMG_3919

Lunch: overschot courgette pasta met paprika en zalm

Avondmaal: varkenshaasje uit de slowcooker met zoete aardappel. Helemaal vergeten er nog andere groenten bij te maken, omdat we initieel van plan waren om er bloemkool”rijst” bij te maken maar dit last-minute veranderd hebben naar zoete aardappel. Oops!

Snacks: wat noten. Een muffin in de microwave gemaakt van ei, geroosterde kokos, geplette banaan en wat rozijnen. Koffie met kokosmelk.

varkenshaasje1

Dag 12: 13 januari

Vandaag voor het eerst toch weer buikpijn gehad. Het vreemde was dat Dillie er ook last van had. We hadden namelijk samen gekookt tijdens het studeren ‘s middags en zaten nadien allebei met pijn, krampen, … De schuldige lijkt ons het bouillonblokje wat we ’s middags gebruikt hadden, waar we niet over nagedacht hadden. Het bevatte zowel gluten, lactose als een boel E-nummers (het beruchte mononatriumglutamaat?), dus het is nog niet erg duidelijk wat de precieze reden was…Eeevil bouillonblokjes! Voortaan maak ik wel zelf bouillon! Maar ik wil toch verder op onderzoek uit, want leuk vind ik het niet dat ik niet precies weet wat het ongemak veroorzaakt heeft…

Ontbijt: smoothie van kokosmelk, kokoswater, avocado, banaan, amandelboter en cacaopoeder

Lunch: overschot varkenshaasje met wat (eeevil) bouillon, knolselder frietjes in de oven en gebakken witloof met balsamico-azijn

Avondmaal: ik had nog steeds buikpijn en geen zin om lang in de keuken te staan, dus gauw een pannenkoekje gebakken met eitjes en banaan en daarbij wat opgewarmde diepvriesaardbeien met kokosmelk. Called it dinner

Snacks: wat noten. Koffie met kokosmelk. De overschot van mijn smoothie, was een beetje te enthousiast geweest bij het brouwen

Advertenties

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

9 thoughts on “Whole30: wat is honger?

  1. Mmmm morgen ook een avocado-ontbijtje voor mij denk ik.

    Intermittent-fasting staat op mijn to-do list trouwens 🙂 ‘k heb er een paar boeken/verslagen over gelezen. Heeft wel enkel nut in combinatie met serieus HIIT sporten dus ik wacht even tot ik daar de tijd voor heb (lesvrije week, yippee). ‘k Zal je laten weten hoe het gaat! (ik ga beginnen met de 8 hour feeding window uit te proberen, easing into it. Een hele dag eten overslaan lijkt me wat te gevorderd ;-)).

  2. Ik las ooit een boek waarin men stelde dat ik verschillende hongers van elkaar moest leren onderscheiden. Ik heb dat nooit echt geleerd, maar ik denk dat ik deze uitleg begrepen heb en ik ga een keertje opletten wat er in mijn buik en hoofd gebeurt. Misschien leer ik het deze keer wel 🙂

  3. Ik gebruik Google vertalen te vertalen dit zo vergeef me als dit onjuist is. Ik wilde alleen maar om u te vertellen dat je bent mijn eerste internationale bezoeker commentaar te geven. Dank je wel. Ik vertaalde uw post en ik zag dat je zei met behulp van de bevroren cranberry’s in mijn recept maakte de saus een beetje bitter. Ik gebruikte gedroogde cranberries en misschien omdat ze werden gedroogd het gaf het een veel zoetere smaak. Ik wens u veel succes op uw verovering om gezond te eten. Laat het me weten als je het probeert nog meer recepten. Ik hou van feedback! Laura

    • Hi Laura, very kind of you to reply! Yes, dried cranberries are a lot sweeter, but I still had some frozen cranberries hiding in my freezer 🙂 I’ll let you know if I try any of your other recipes! I love eating Paleo! Jess

Reageren? Spill the beans :-)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s