Vitamine F3

Food – Fitness – Fun

Druk eens op de reset knop : Whole30

23 reacties

Suikerrijke producten zijn verslavend. Heel veel mensen – waaronder ook ik – hebben dat al ondervonden. Als ik er eenmaal van afgekickt ben, vind ik het niet moeilijk om er vanaf te blijven, maar eens ik de smaak te pakken heb wil ik alleen maar NOG. De combinatie van een heleboel feestjes, een blokperiode waarin ik uren achter mijn bureau zat en het feit dat we allerlei lekkers in huis hadden, maakte dat ik vaker dan ik eigenlijk zou willen in de snoepkast dook. Hey, ik ben ook maar een mens! Meestal hebben wij koekjes en dergelijke gewoon niet in huis, maar het is pas Sinterklaas geweest en van mijn werk kregen we voor Kerst ook een mand vol artisanale lekkernijtjes.

Bron

Verschillende vrienden van me zijn bezig met een strijd tegen suiker en ik wilde me daar graag bij aansluiten. Ik wil maar wat graag van die “sugar cravings” vanaf! Eerst dacht ik na de feesten dus een herstart te nemen door gewoon alle suiker te schrappen, maar toen las ik het boek “It starts with food” op aanraden van Candy. Candy eet grotendeels Paleo (lees het interview op Dillie’s blog) en ik las het boek eigenlijk vooral uit interesse (ik lees zowat ALLES dat over eten gaat!).

Bron

Hierin wordt het “Whole30” programma uit de doeken gedaan, waarbij de 30 staat voor het aantal dagen dat je het plan volgt (maar het wordt beschouwd als de start van een nieuw leven). De auteurs hebben het heel wetenschappelijk aangepakt, met 30 bladzijden aan referenties van allerlei onderzoeken. Ze beschrijven tot in hoog detail (maar in begrijpelijke taal) wat voedingsstoffen met je lichaam doen en dan vooral met je hormonen. Suiker kwam hier uiteraard opnieuw naar voren als dé grote schuldige. Ook reacties van het lichaam op bepaalde stoffen in granen, melkproducten en peulvruchten werden besproken… En op dat moment ging er bij mij een lampje branden dat mijn interesse vergrootte en ervoor gezorgd heeft dat ik meteen begonnen ben.

Regelmatig loop ik namelijk rond met een opgeblazen buik. Ik zeg dan altijd grappend dat ik binnen drie maanden moet bevallen, maar zo grappig is het eigenlijk niet, want de bijbehorende krampen doen soms echt geen deugd. Ik heb me al meermaals afgevraagd of ik misschien reageer op een bepaalde stof in één of ander voedingsmiddel, maar begin maar eens uit te zoeken waarop hé. Er bestaan regelrechte allergieën, maar ook een heleboel intoleranties die minder makkelijk aantoonbaar zijn.

Bron

Het Whole30 programma  is letterlijk een reset voor je lichaam. Je schrapt een maandlang suiker, alcohol, granen, peulvruchten en melkproducten (Help! Geen geitenkaas!). Je eet dus groenten en fruit, zoete aardappelen, vlees, gevogelte, vis, eieren, sommige noten en zaden, olijven en olijfolie, kokosnoot en ghee (geklaarde boter – zonder de melkeiwitten). Tijdens die maand kick je af van suiker en mijd je dus stoffen die een reactie van je immuunsysteem kunnen uitlokken. Honger mag je niet hebben! Doordat je wel fruit, zoete aardappelen en andere zetmeelhoudende groenten eet, is het ook geen extreem low carb dieet.

Het is dus back to basics, want zwaar bewerkte, industriële producten met allerlei duistere toevoegingen die je niet kan uitspreken zijn uit den boze. De auteurs noemen deze ook wel “Franken-foods”, omdat het geen eten is zoals de natuur het bedoeld heeft, maar gemaakt in een laboratorium. Geen ingewikkelde ingrediëntenlijstjes dus, maar pure producten.

Bron

Als vegetariërs het programma willen volgen, kunnen ze (naast de eieren) gebruik maken van biologische sojabonen, tofu en linzen. Er is weinig vlees dat ik lust, dus om ook iets anders te eten dan gevogelte, vis en eieren, zal ik wel af en toe linzen en tofu gebruiken.

Na die 30 dagen is het natuurlijk niet de bedoeling dat je gewoon terug alles naar believen gaat eten, maar dat je gaat uitzoeken waar je lichaam wel tegen kan, en waar tegen niet, door de voedingsmiddelen stapsgewijs terug te introduceren. Drink je melk en voel je je nog steeds geweldig? Prima, dan kan jij dus zonder problemen melkproducten gebruiken. Eet je echter een paar dagen later een bord pasta en lig je vervolgens dubbel van de pijn? Mogelijk kan je lichaam niet goed om met tarwegluten. Het boek legt het natuurlijk allemaal nog veel beter uit, maar deze blogpost dreigt nu al behoorlijk lang te worden!

Paleo aanhangers zeggen dat de oermens zo at (vandaar de naam) en dat we met z’n allen terug moeten naar die eetwijze, omdat het natuurlijker is. Ik geloof echter in evolutie en dat het menselijk lichaam zich intussen aangepast heeft aan het eten van andere voedingsmiddelen! Hoewel dit bij sommige mensen duidelijk niet het geval is (lactose-intollerantie, gluten-intollerantie, …). Maar als je echt niet slecht reageert op granen of peulvruchten, zie ik ook geen reden om dit weg te laten. Ik ben dus niet van plan om zomaar de rest van mijn leven Paleo te gaan eten, daarvoor eet ik bepaalde dingen te graag (Hallo! Geitenkaas!?). Ik hoop daarentegen wel mijn lichaam nog beter te leren kennen en te ontdekken wat mijn opgeblazen buik steeds veroorzaakt!

En nu maar met z’n allen hopen dat het niet de geitenkaas is…

Auteur: Jess

Happy & healthy foodie :-)

23 thoughts on “Druk eens op de reset knop : Whole30

  1. Ik las ook af en toe een “whole30” maand in.. en net zoals jij heb ik af en toe last van een opgeblazen gevoel. vaak als ik erg veel koolhydraten gegeten heb…

  2. Ik vind heel dat paleo-verhaal interessant, en uiteraard gelooft (hopelijk) niemand die de geschiedenis van de voedingsleer kent en een beetje thuis is in de experimentele studies nog in heel die ‘vet maakt dik’ nonsens. Eten volgens het paleo principe is zeker waardevol en ik doe het zelf ook regelmatig, in een ietske minder strenge vorm (jawel, geitenkaas!!!), meer in de lijn van ‘the perfect health diet’.

    Maar je hoeft geen archeologie gestudeerd te hebben (hoe lollig het ook is) om te beseffen dat er ietske teveel gedomesticeerde, graanetende koeien rondlopen, en teveel vruchten gekweekt op verhoogd suikergehalte aan de bomen hangen om werkelijk een oermensdieet te kunnen hebben, ook al laat je alle graanproducten staan.

    Wie graag een horrorverhaal over de evil killer grains leest, ik heb een zeer interessant artikel (of zeg maar manifest) op mijn schijf staan dat je wel twee keer doet nadenken voor je nog een boterhammeke eet, als dat nog nodig mocht zijn. Getiteld ‘cereal: humanity’s double edged sword’.

    Ik moet zeggen, als ex-archeoloog en student voedingsleer die in een bakkerij/ontbijtrestaurant werkt vind ik het verwonderlijk dat ik nog niet te fel last heb van identiteitscrises :-p

    • ja helemaal back to the good old days gaat nooit meer lukken, da’s logisch. Het is echt ontzettend interessant allemaal. Je mag dat documentje van die evil killer grains altijd doorsturen 😉 Wat me vooral blijft verbazen is dat er zo veel totaal uiteenlopende strekkingen zijn…

  3. Zo herkenbaar. Ik plan toch ook een aantal “no-sugar” dagen.

  4. succes ermee! Ik heb nu al 2 dagen sugarless overleefd en het gaat vrij goed, jihaa!

  5. Interesting. Zelfde princiepe geldt voor andere verslavende middelen zoals tabak en alcohol. Ze hebben allen een impact op je dopamine huishouding. Zelf raak ik al 6 maand gn druppel alcohol en geen sigaret meer aan en het leven is werkelijk niet minder aangenaam. Indien interesse om hier wat wetenschappelijke literatuur over te hebben, let me know.

    Vraagje, wat met zulk regime indien je zeer intensief sport? Heb je dan genoeg koolhydraten binnen?

    • Sure, het leven valt best mee zonder alcohol en nicotine 😉
      Vermits je wel fruit en zoete aardappelen en andere zetmeelhoudende groenten (pastinaak, pompoen) mag eten, valt dat best mee met die koolhydraten. Je kan bijvoorbeeld banaan en zoete aardappel eten voor het sporten en tijdens het sporten ongesuikerde dadels of rozijnen ofzo. Komt gewoon iets minder snel in de bloedbaan dan de Squeezy achtige producten, dus tijdig beginnen aanvullen!

  6. Geweldige site heb je !!
    Misschien weet je dit wel, maar wie weet niet. Als je er interesse in hebt: intoleranties kan je opsporen via drukpunt-accupunctuurtesten. Zelf heb ik er mijn dochtertje als peuter mee geholpen en sindsdien tal van andere baby’s en ukkies en mezelf..Ik doe de testen niet zelf hé, maar er zijn genoeg adressen te vinden.
    Zoals je zegt, is het héél moeilijk om zelf te ontdekken waar je intolerant op reageert. Het kan zelfs bv oa. één bepaald soort appel -granny appel(ik zeg maar iets) zijn, ontdek dat maar eens zelf… Het kan voeding zijn dat je niet uit je dieet schrapt…Ikzelf blijk intolerant aan (bijna) alle dierlijke proteïnen en soja, maar gelukkig NIET aan GEITENKAAS =)) héérlijk !!
    Opgeblazen buik ken ik ook; mijn oplossing: heel weinig brood (wel eventueel -suikervrije- crackers (met geitenkaas ;)), véél gewokte of gestoomde groenten, met mate fruit en eventueel moeilijker verteerbaar fruit (hard fruit zoals appels kan je bakken…lekker) Ah ja, als ik voor zoet wil gaan: stevia. Maar ook ik (buiten de dierlijke proteïnen) schrap niet alles continu uit mijn eetpatroon…Balans en af en toe eens uit de bocht gaan =)

  7. Opgeblazen buik is hier ook zeer herkenbaar, en ook vooral na koolhydraten…
    Suiker is een veel groter vergif dan we denken. Het heeft veel meer effect dan waar we ons bewust van zijn. Ook ik ben terug in de suikerval getrapt. En dat heeft gevolgen op de weegschaal.
    Straks nog één diner, en vanaf morgen gaat hier ook het slot er op!

  8. Pingback: Another Whole30 | Candy in Wonderland

  9. I was more than happy to discover this great site. I want to to thank you for ones
    time just for this fantastic read!! I definitely liked every little bit of
    it and I have you saved to fav to look at new information on your web
    site.

  10. Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
    Very helpful info specially the ultimate section :
    ) I maintain such info a lot. I used to be looking for this certain information for a very long time.
    Thank you and good luck.

  11. Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and come back to
    read more of your useful info. Thanks for the post. I’ll
    certainly return.

  12. Hello, this weekend is fastidious in favor of me, since this occasion i am
    reading this impressive informative article here at my home.

  13. Thhis is a toopic tat is near tο mу heart… Takee care!
    Exactly where are yopur contact details though?

  14. Oh my goodness! Impressive article dude!
    Thank you, However I am having problems with your RSS.
    I don’t understand the reason why I am unable to join it.
    Is there anybody having the same RSS problems? Anybody who knows the solution can you kindly respond?
    Thanx!!

  15. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you
    get a lot of spam feedback? If so how do you protect
    against it, any plugin or anything you can advise?

    I get so much lately it’s driving me crazy so any
    help is very much appreciated.

  16. Keep working ,fantastic job! bcgbdfdfegkg

Reageren? Spill the beans :-)